Antwerp Challenge: trampoline voor day- en one design boat sailing?
Het competitieniveau ging in de tweede editie van de Antwerp Challenge opvallend omhoog. Dat heeft te maken met de vijf eenheidsklasse deelnemers in J/24. Zeker. Maar wedstrijd is ook steken oprapen waar anderen ze laten vallen, en daardoor blijft die ene Saffier mee aan zet. Achteraan neuriet iemand ‘Its’ getting better all the time’ van de Beatles.
Even hartje luchten: aan de ene kant laveren op grootzeil de deelnemers tegen de sluisdeuren van Jachthaven Antwerpen, klaar om bij de opening naar buiten te sjezen. Aan de andere kant blijven zoveel boten stoïcijns in diezelfde haven liggen. De aantrekkelijkheid van samen varen zal nog moeten doordringen, en daarvoor worden alle verwachtingen richting de zogenaamde long distance Antwerpen – Lillo en terug van 2 september uitgestuurd. De Forten Etappe.
Anderzijds manifesteert de tweede manche van de Antwerp Challenge zich wel als de onvervalste katalysator voor dagboten en eenheidsklasse kielboten, versta: J/24. De formule is hen op het lijf – pardon de romp- geschreven.
Schoon scheepsvolk
Fanatieke fans herinneren zich de eerste edities van vorig jaar. De eerste boot ging rond de bovenwindse boei, iets zuidelijker dan de Palingplaat ponton, terwijl andere concurrenten niet eens over de startlijn geraakten en naar de Zeescouts wuifden.
De kleine Antwerpse J/24 vloot verzamelt grote zeiltalenten: zeezeilers Bruno van Cant en Marc Flamand, J/24 veteraan André Haerbos, en eenheidsklassekraks Paul Saeys en Carl Winters. Ietwat hors categorie, maar niet te onderschatten: het duo Steinbarth / Dandois (foto) op de alsmaar verbeterde Saffier. We zeiden het al day boats en one design boats.
Beter slim dan snel
Goed over bakboord starten, zowat driekwart aan de diepe kant van de lijn, iedereen onder lij de duvel aandoen, ze verplichten veel te korte slagen te maken om dan aan kop rond de boei te gaan om zo de voorsprong uit te bouwen…
Aan boord van de meest recente, karmijnrode J/24 met stuurman Winters wisten ze drommels goed hoe het spel gespeeld dient te worden. Bootsnelheid is bijna ondergeschikt aan tactiek. Tel daarbij dat de wispelturige wind van bij het startsignaal netjes in de lengte van de Schelde bleef waaien, zelfs opbriezend tot 12 knopen en soms meer, en de zeilpret was volledig.
Behalve dan op de Frog Off, waar een polsblessure van een van de bemanningen Marc Flamand de handdoek in de ring deed al bij de eerste manche gooien. “Ik had er pertang veul goesting in.” Bromde hij achteraf.
Hoe kort kan kort zijn?
Met telkens een ronde per reeks voorkwam aspirant wedstrijdleider Bernard de Keyser dat het te lang zou uitlopen. Met de oostelijke wind zou de vloed niet zo hoog komen als voorspeld en moesten de sluisdeuren ook vroeger dicht.
De achtereenvolgende starts dreven de adrenaline vast de hoogte in, waardoor in reeks drie er twee vroegstarters terug moesten: de Royal J en de Jachthaven Antwerpen. Winters had het snel door en ging vrijwel meteen terug. Paul Says: ”We zagen de vlag erg laat en ik versta de berichten op de draagbare marifoon amper, dus hebben we veel tijd verloren.”
En toen haalde Sebastian met zijn alerte bemanning Luca alles uit de kast om met brio deze manche te winnen. Omwille van de fair play gingen er geen spinnakers omhoog. De rakken zijn te kort. Zeilmaker Roel Ysewyn, deze keer als observator en technische adviseur in de marge: “We werken aan een trainingformule die ook jeugd van het Galgenweel hierin meetrekt. Op de lange termijn ontstaat hier nieuwe bemanning voor de Fastnet en wie weet meer.”
Soul en funk. Zo hoort het.
Hoog tijd voor gezelligheid en prijsuitreiking met een speciale vermelding voor nieuwkomer in de Antwerp Challenge Benoit Goemaere (foto) die er mee voor zorgde dat de RYCB een J/24 rijker is. De snelste van de dag, nogwel.
In het Algemeen Klassement na twee AC-manches en zes reeksen staat de J/24 Jachthaven Antwerpen eerst met een prikkelende puntenvoorsprong.
Bericht aan de bevolking: waar zijn de dansers?
Welke vraagstukken worden in de derde Antwerp Challenge opgelost?
- Ze staat nu nog in de loods, maar geraakt de zesde J/24 klaar?
- Zullen alle sportsboats die ook aan de Schelderegatta deelnemen inhaken op de Antwerp Challenge?
- Waar blijft de J/24 Jawadde?
- Komt DJ Harry er weer mee de sfeer inbrengen?
- Zijn we allemaal BBQ-bestendig?
Derde Antwerp Challenge: dinsdag 20 juni ek.
Voor de goede verstaander: HWA: 18u24.
Voor die andere goede verstaander: Kanaal 77, de happy hour loopt tegelijk in het RYCB Clubhuis. De commentaren aan de bar zijn naar verluidt goddelijk. Op zijn minst.
#jelevenlangzeilen