Vossenstreken, stroom en bootbeheersing – Antwerp Challenge #1/5
Vijf deelnemers verlieten op woensdag 24 mei de Jachthaven Antwerpen Linkeroever. Zij gingen de helmstokken kruisen over een relatief korte baan tussen de aanmeersteiger van de overheid en die van Palingplaat. Onder de RYCB-vlaggenmast had het race comité postgevat om drie starten te geven en finishers te noteren. De Antwerp Challenge: klein maar fijn. Zeker voor de deelnemers en een langzaam groeiende groep supporters.
Essentie van zeilen
Optimisten aan de clubbar hadden zelfs geen bierviltje nodig om te berekenen dat vijf boten in feite de spectaculaire stijging van 66,67 % vertegenwoordigen tegenover de allereerste AC editie met drie boten in mei vorig jaar. “Het gaat niet om de grootte van de vloot,” zei initiatiefnemer Sebastian Steinbarth. “Het gaat om het leven in en rond de jachthaven en de fijne sfeer onder de zeilers en de fans in de club.”. Deze Challenge die dit jaar ook op een dinsdag en een zaterdag wordt gevaren is goed te volgen vanop de terrassen van de club. Zeilen is niet overal een tribunesport. Hier kan je de vossenstreken van dichtbij volgen.
Je hoeft ook geen doorwinterde kenner te zijn om de J/24’s te herkennen die vier-vijfde van het vlootje uitmaken. Van die ene bij de start van het voorgaande seizoen zijn er in JHA-LO intussen zes exemplaren verzameld. Het format van deze challenge is hen dan ook op het lijf -pardon: de romp- geschreven: korte banen, snel achtereenvolgende manches van tien tot dertig minuten, close combat, steile leercurve. Plus gezelligheid achteraf.
Bootsnelheid en tactiek
Sebastian Steinbarth kreeg serieuze versterking aan boord van zijn Saffier: de Nandou. Roel Ysewyn, net terug van de Vuurschepen Race (IRC) en Luca Dandois (ILCA kampioen). Op de J/24’s ook schoon volk, te beginnen met de mentor van wat zich stilaan als een Antwerpse klasse begint te manifesteren: André Haerbos op Bolero, Bruno Van Cant (IRC/CR) op Odyssee, Marc Flamand (te veel om op te noemen) op Frog Off, Bert en Dirk De Bock (nog meer om op te noemen) op de Jachthaven Antwerpen. En hun crew.
Tegen stroom en wind
Manche 1 (2 ronden).
Magistrale voorsprong van de Jachthaven Antwerpen. De wind is onbeslist. Als de Jachthaven Antwerpen rond de benedenwindse boei gaat, valt de wind weg. Dan kunnen de De Bocks het voordeel van kruisen aan de ondiepe kant uitspelen. De anderen volgen hun koers op de tell tales maar in de tegenstroom op grotere diepte.
Bert en Dirk De Bock tonen hun flair en bouwen een magistrale voorsprong op, zodanig dat ze zelfs tijd hebben om eventjes tussen de manches de jachthaven in en weer uit te zeilen.
Marc Flamand zit hen op de hielen en zal dat blijven doen. Flamand: ‘Om de haverklap overstaggaan, pfft, da’s werken.’ Met de fikse tegenstroom wordt het parcours natuurlijk ferm verlengd.
Manche 2 (1 ronde)
De sprint. Wedstrijdleider Pierre Philippe Gillard: ‘Met deze ene korte manche was het mogelijk om ook de derde tegen stroom en tegen wind te laten starten.’
Andre Haerbos herpakt zich, start sterk en gaat voor de overwinning. Met brio.
Het goede nieuws is dat er iets meer wind komt en uit een gunstige noordnoordoosten richting, dus onbelemmerd in de lengteas van dit stukje Schelde. Wie durft het dichts onder de oever kruipen om de afzwakkende tegenstroom te ontwijken? In de achterhoede worden de onderlinge afstanden in vingerdikte uitgedrukt. Soms ook minder. Ai.
Manche 3 (2 rondes)
Op de Nandou zijn alle technische beslommeringen van de baan, Sebastian stuurt zijn boot onder gennaker de juiste richting uit en finisht met twee minuten voorsprong op de achtervolger, de Odyssee van Van Cant. Die geeft later brommend toe dat het zijn dagje niet was. ‘Wie vergeet er nu zijn buitenboordmotor uit het water te hijsen in een zeilwedstrijd?’.
Verrassing: nadat iedereen weer aangemeerd is: de ‘Recall’ waarop de Jachthaven Antwerpen reageerde en herstartte was in feite bedoeld voor de Bolero en de Odyssee. Daar gaat Andrés’ zoveelste trofee.
Moraal van het verhaal
- Gooi al die J/24’s in het water en trim ze.
- Bericht aan de bevolking: bemanning gezocht.
- Drie reeksen in dik twee uur varen is een uitstekende challenge.
- De J/24 maakt zijn reputatie waar: van zodra er wat meer wind staat is het maneuvreren met de overlappende genua geen sinecure.
- Een Saffier met gennaker heeft een loodzware TCF tegenover de J/24’s die overigens onderling afspraken om geen spi te gebruiken. De gelijke wapens gentlemen agreement.
- Het klassement in de Antwerp Challenge is tot nader order gebaseerd op de Antwerp Challenge meetformule die ook vorig jaar voor verrassende, positieve resultaten zorgde. Hallo die zovele andere boten die complexloos zouden kunnen meedoen?
- In de categorie ambiance is dit event een revelatie. Een heerlijke dagschotel, vriendelijke bediening, en een DJ die niet bang is om ska en disco te draaien.
- Het RYCB-Race & Rescueteam vervolledigde de Challenge met topwerk.
Volgende Antwerp Challenge #2: woensdag 7 juni
HWA 19u11