Antwerp Challenge – de magnifieke zeven

De Schelde smeekt om bezeild te worden. De waarheid komt soms het duidelijkst boven op onbewaakte momenten. Deze boutade over het Scheldezeilen, die uit een wervelend gesprek met zeilers op de steigerborrel opviel, betekent dat het lastig wordt om deze zeilregatta in zeven manches te onderschatten. Zeven stappen in een klein maar kwiek Scheldezeilevent.
Iedere manche telde drie up and down reeksen met start/finishlijn voor het RYCB-clubhuis, doorgaans twee dagreeksen zuid-noord en een noord-zuid, afhankelijk van windrichting en sterkte met een of twee ronden. Bij de laatste challenge applaudisseerden de supporters vanaf de wal.    

Elf deelnemende boten is natuurlijk geen recordopkomst. Maar ja, de America’s Cup is ook ‘maar’ een boot tegen boot race, zei de satiricus grijnzend. Dus mag het daar niet aan liggen. De groei van de J/24 vloot is meer dan één, met quasi identieke boten, gevulde kant van een steiger in de jachthaven.

Het gaat om de samenwerking tussen de zeilers van allerhande pluimage. Zoals monitoren van de zeilschool, of gelegenheidsopstappers, tot gepekelde Fastnetzeilers, aangevuld met talenten uit ondermeer de Snipeklasse.

Antwerp Challenge

Trouw aan het grondbeginsel: eenvoudig racen voor een breed publiek op diverse boten was er meer dan sympathie voor de tomaatrode S&S die dapper tegen de stroom in ging maar ook voor Pagadder, de Scheldejol van Marc Dries die meteen een stukje RYCB-geschiedenis belichaamde.

Upgraden

“Het gaat ook over het leerproces van ons team,” zegt Raymond Meeus van de Jeronimo-J/24 “Iedere keer kregen we een lesje in bescheidenheid want de stroming is genadeloos. Iets te ver of te dicht rond de boei draaien en je verliest cruciale plaatsen.” Jazeker: het team is gekomen op zeilplezier dicht bij huis te beleven, maar ook om te winnen.  

De deelnemers optimaliseren al doende de maneuvers, de zeiltrim en de tactiek. Zeker als de vloot zo hoog mogelijk, de kwispelende tell tales achterna, richting rietkraag onder de jachthavenoever stuurt. Tegenstroming ontwijken, dat wel, maar opgepast voor de al dan niet gemarkeerde hindernissen onderwater. En de boten die net iets hoger liggen. Er is wat afgesakkerd aan die kant.

Over die stroom raken ze niet uitgepraat. Om de reeks binnen de openingstijden van de keersluis van de jachthaven te houden en in de namiddag, is het zeilen bij springtij. Met stroomsnelheden tot vijf (5) knopen.  

Antwerp Challenge

De AC formule: balanceren tussen race en populariteit

Ook de kwestie ‘to spi or not to spi’, liet de zeilers in de Antwerp Challenge niet los. Vorig jaar besliste de wedstrijdleiding de spi niet toe te laten. Dat gaf de minder ervaren teams een kans om erbij te blijven, was de redenering.

Dit jaar was spi wel toegelaten. Alleen was het niet zeker of dit nu echt, over deze korte banen met die grillige wind, een voordeel zou zijn. Wel met stabiele wind, maar dat was bij meerdere manches helemaal niet zo. Integendeel. Een spi zetten, trimmen en weer weghalen op een rak van geen mijl lang vraagt soms meer tijd dan met een ‘uitge-armde’ genua naar de benedenwindse boei te varen. Enfin: goed en snel teamwork loont altijd. Je mag dan al met twee, drie of de volle vier crew zeilen.

Of zoals Jenthe Verstraelen, de team captain van het RYCB Monitorenteam op de Royal-J zei: “Onze ploeg is gegroeid en daarmee ook de goesting om mee te doen.” Dat telt.

Wat ook telt is de flexibiliteit van RYCB-Race & Rescue. De afhandeling van de vergunning bij de overheden kan je onmogelijk onderschatten, de wisselende dag wedstrijdleiding, het plezier van de protestafhandeling c.q. bemiddeling, de beheersing – berekening van de uitslagen, het voorbereiden en actief begeleiden van de races op het water met drie RIBS (boeienleggers, assistentieboten en foto en video boot), de weinig dankbare ronden voor sponsoring en de organisatie van een finale prijsuitreiking annex diner en nachtelijk amusement.

Antwerp Challenge

Zeg nu nog dat de Antwerp Challenge een “folieke” is.    

De finale top

Dat team Jeronimo er voluit voor ging blijkt uit de investering in een zo goed mogelijk geoptimaliseerde x-ste hands J/24, goed materiaal en nieuwe zeilen, maar vooral in het team. Aan de helmstok: Piet Briels, die ondermeer ook de Antilope in IRC stuurt en Dirk  Hellemans, schipper van de IRC Pinta 42, plus vaste Pinta crew zoals Raymond aan de piano, Griet aan de mast Frauke en op het voordek. Scherpe starts – soms iets té- goede overzicht over het veld en af en toe een voorsprong die meteen de ‘hoe doen ze het’ widget in je brein activeert. Jeronimo wint over all.

Voor niets minder, het zou de strijdkreet van Dirk De Mesel en de familie De Bock (Bert, Dirk sr., Dirk jr., Anton kunnen zijn die
A) hun ‘Zweedse’ J/24, de Junior, vorige winter een indrukwekkende make-over hebben gegeven.
B) kollossale zeilervaring optellen uit de kielboten eenheidsklassen (Eleven Metre One Design, Soling, Snipe etc), uit de IRC / CR circuits en van op de Schelde, het Galgenweel maar nog meer vanop zowat alle zeilwedstrijdwater dat je maar kan bedenken. Deze Junior finisht twee over all.

Gasttalenten, zo omschrijft Paul Saeys de wisselende bemanning die bij hem en of Maarten Torremans op de Jachthaven Antwerpen meezeilden.
OK- en Snipe-kampioen Bart Bomans en Carl Winters moet je echt niets leren over op welke plek je moet liggen aan die oh-zo belangrijke en doorgaans bepalende start. Jachthaven Antwerpen finisht drie over all, qua punten ex aequo met de Junior, maar met een paaltje minder. De Jachthaven Antwerpen finisht derde over all.

Deelnemen, belangrijker dan…

De Royal J, bemand door monitoren van de RYCB Zeilschool, scoort in de zeven events behoorlijk regelmatig, met een uitschieter in reeks vijf. Dat heeft ermee te maken dat de bemanning stilaan wedstrijdroutine opbouwde, de boot nieuwe zeilen kreeg, en meer dan eens Eline Verstraelen aan het roer kwam. Van tegenstrevers hoor je dan dat ze de beste startposities afsnoepte.

Antwerp Challenge André Haerbos

En dan is er nog de Bolero. Nestor André Haerbos was een van de eersten die op de Antwerp Challenge formule met zijn typische glimlach inhaakte. Zijn wens om niet meer alleen in de klasse te varen is geen klein beetje werkelijkheid geworden. Bewust zeilt hij met een zeer beperkte bemanning -zonder te benadrukken dat dat wel een gewichtsvoordeel heeft- met Jan Veryke en je ziet de Bolero soms aan de kop van het veld rond de boei gaan. De lastigste keuze is de zeilvoering voor het buitenvaren. Gauw-gauw van fok naar genua is er niet bij.

Finale nummer zeven

Lekker NNO briesje tot 15 knopen. Jeronimo team in flessengroene t-shirts gaat zijn primusplaats verzilveren. Carl Winters op Jachthaven Antwerpen toont superieure tactiek. Dat is op Royal J niet iets minder, ondanks dat Eline Verstraelen stuurt. Werkpuntje: monitoren meer samen laten zeilen. Derde start, drummen en paringsdansen tegen de startlijn.

Antwerp Challenge

Spannend: Junior daarnet 3de en 2de, Jeronimo 2de en 3de maar Jachthaven Antwerpen 1ste en 1ste. Toet: Jachthaven Antwerpen maar ook Jeronimo te vroeg over de derde start, Bert De Bock stuurt de junior naar de winst van de zevende reeks. Weliswaar met krappe maneuvers rond de boeien, soms niet eens een duimbreed tussen de rompen.

Voor het eerst klinkt er applaus vanop het RYCB-terras: het clubhuis stroomt vol voor het eindfeest.

Pagadder en 4Sail finishen nooit binnen de tijd en komen in de rangschikking niet voor, maar ze delen in de roem.

En nu?

Het staat vast dat er volgend jaar een nieuwe Antwerp Challenge komt. Er wordt gestreefd naar opnieuw zeven manches, bij voorkeur rond hoogwater in de weekends of in de late namiddag zodat het vlot haalbaar is om te zeilen na de kantooruren. Zowel bij RYCB als bij KLYC staan J/24’s in de loods waaraan wordt gewerkt m die terug raceklaar te krijgen.


Marc Persoons van VVW heeft er ook een. KLYC heeft een goed uitgeruste J/24 in Oostende gekocht. Enkele zeilers, zoals uit het Pinta 42 team, kijken uit naar de aankoop van een J/24. Daarnaast moet de klemtoon nadrukkelijker gezet worden dat deze formule ook voor andere boten van een CR kaliber interessant is.


Mark Dries timmert in zijn atelier letterlijk aan de Bydand Scheldejol om die terug vaarklaar te maken. Hij spreekt zijn Scheldejol netwerk aan om ook met deze boten een bijna honderd jaar oude zeiltraditie nieuw leven in te blazen.

Dat belooft voor de races van 2025.

Maar nu eerst voldoende J/24’s aan de start van de Antwerp Race krijgen voor een eigen klasse rangschikking, een sterke Antwerpse vloot naar het J/24 kampioenschap op het Veerse Meer afvaardigen en hard en intensief sparren tijdens de Winterpsprinters – zaterdagwedstrijden voor Oostwatering.

Zonder de steun van Jachthaven Antwerpen, Optiteam sailing Gear en Duvel // Vedett was de Antwerp Challenge vast nooit zo challenging geweest.   

 


Antwerp Challenge

Antwerp Challenge: algemene rangschikking na 7 manches


Video’s by Boris Peleman


Foto’s by Pit De Jonge


Antwerp Challenge