Antwerp City Cup – groots zeilen in 2,4 meter boten

2.4 mR classAntwerp City Cup: top 2.4 mR zeilevenement met open geest

Als Engelse, Ierse, Duitse, Nederlandse en Franse zeilers naar het Galgenweel afzakken (of is het opstijgen?) is er iets meer aan de hand dan een obligate toogmop. Er waren eens… Niet dus. Het gaat om een zeildriedaagse van formaat met zeilers van formaat. Al geruime tijd wil men op het Galgenweel de 2.4 mR klasse lanceren, in het kielzog van het succes in vele andere landen.
Deze ACC is daar niet alleen de uitloper van, het is een stimulans. Zeker als het weer mee wil, zoals nu.

Groots blijft groots

Want? Wel, omdat de boot een interessante combinatie biedt van geraffineerd zeilen zonder zware fysieke inspanningen. Bovendien is hij, ondanks de diepgang met de vaste kiel van 1 meter, trailerbaar. Waardoor internationale competitie nog aantrekkelijker wordt. Zeker als er op het terrein ruimte kan gemaakt worden voor de mobil homes van de zeilers.

En dan is er nog de bemanning. No crew, no cry staat er op een romp en dat beschrijft de precaire situatie in de zeilcompetitie. Het wordt steeds lastiger om bemanning te vinden of te houden. Tel daarbij dat de 2.4 mR qua trim behoorlijk complex is en de vergelijking met de Draak is niet ver af. Alleen maakt de solozeiler zelfs met een beperking evenveel kansen als een valide zeiler of zeilster.
Antwerp City Cup 22De wereldkampioene Megan Pascoe (GBR) heeft een beperking, wat haar niet ervan weerhoudt om Goud (2019 / 2016) Zilver (2018) of Brons (2012) op de druk bevolkte WK’s  te zeilen. De naam van de sympathieke Britse staat maar liefst negen keer op de voet van de Antwerp City Cup trofee. Omdat haar boot onderweg was naar de VS, kwam ze geen aanspraak maken op titelverlenging in Antwerpen.

Ze waren dat lange weekend tussen 28 en 30 oktober dus met twintig boten. In extremis stapte voorzitter Carl Winters in de 2.4mR van de club, omdat de andere ingeschreven Belg, Jean-Paul Alexander, meer dan de handen vol had met de organisatie aan de wal. Je bent voorzitter van de Marketing Subcomitte van de internationale klasse of je bent het niet. Minder goed nieuws is dat de boot en dus de klasse aan populariteit verliest in ons land, terwijl de sportieve kwaliteit van de klasse voor zich spreekt. Een werkpuntje.

 

Krimpende nazomerwind

Ulli Libor 2.4 mR class

De weersvoorspellingen hadden het over een afnemende wind, tot op zondag er nog amper een puf zou staan. Wat voor zeilers op het Galgenweel gelijk staat met totale willekeur. Waar is die zucht en zal die daar wel blijven?
Vrijdag en zaterdag werden toch telkens vier reeksen gevaren, telkens met de nodige aanpassingen van de baan. Stapje voor stapje draaide het indewindse rak van noordoost naar zuidoost, dus van lange rakken in de lengte naar korte overdwars van het Galgenweel. Al van dag 1 was het duidelijk dat Duitsland -zelfs met finishverschillen van enkele seconden- het kampioenschap beheerste.

De stoïcijns zeilende Ulli Libor die Olympisch Zilver en Brons (Flying Dutchman in ’68 en ’72) op zijn palmares heeft staan, leidde de eerste dag al met 7 punten. Kalle Dehler volgde met 12 punten en Jan ten Hoeve met 19 punten.

Antwerp City Cup, groots zeilen in 2,4 meter boten

Op zaterdag werd het onderonsje even opgeschrikt door de Brit Steven Bullmore die in ronde 7 revanche nam op het niet kunnen uitzeilen van ronde 6. De man met het vertrouwde fuchsia petje liet de Duitsers ‘by far’ achter zich. Carl Winters vond iets te laat hoe de piano van regulier- en trimtouwtjes werkte. Deze tweede dag ging duidelijk beter dan dag één. Carl Winters 2.4 mR

“Goed starten is meer dan de helft van het werk.” Zei Winters nog, wat we bij de Draak ook als eens gehoord hebben.

De niet planerende boten gebruiken wel hun inertie bij de maneuvers en de door Stradivarius gebouwde exemplaren zijn opvallend sneller dan de populairdere Norlin (MkIII) boten, maar de knop van de strategie op ‘vooruit denken’ zetten (en de windzones juist inschatten) zorgt voor het onderscheid.

Maar toch, in de upwindrakken staken boten met een boeggolfje andere, amper een meter verderop, voorbij.  Die bemanning kon alleen maar ondergaan. Opnieuw schaakt Ulli zich naar de top, hoewel hij de hete adem van Kalle goed in zijn nek voelt.

 

2.4 mR familieDe 2.4 mR familie

Volgens organisator en verwoed 2.4mR zeiler Jean-Paul Alexander is er meer dan alleen maar de pragmatische competitie. “Dit is een groep vrienden uit alle hoeken van Europa. Die samenhorigheid is minstens even belangrijk dan de bekers. We besteden dus veel aandacht aan ontvangst, lekker eten en alle factoren die de groep dichter bij elkaar brengt.”

“Dat heeft dus ook een inclusief aspect, mindervalide mensen komen zoals alle anderen aan gelijkwaardige trekken, niemand gaat voor of blijft achter.” Vandaar dat de prijsuitreiking zich gelijkvloers afspeelt, dat iedereen (jong / ouder M/V) met een prijs naar huis gaat (met grote dank aan Brouwerij Moortgat / Vedett) en dat de beloften om elkaar gauw terug te zien voluit eerlijk en gemeend zijn.

Dik applaus ook voor de grote groep aan vrijwilligers die zich, als RYCB Race & Rescueteam op het water, en als handen-uit-de-mouwen keuken-&-walteam uit de naad werkte om alles vlot te laten verlopen, de sfeer te maximaliseren en de vaatwasmachine aan de praat te krijgen. Alleen de jury, die ging glimlachend naar huis, hoewel ze niets hadden moeten doen. Zeilers in de 2.4 mR roepen niet, respecteren de regels en regelen de zeldzame inbreuken met een handdruk.


Winners Antwerp City CupResults 11th Antwerp City Cup 2022

Photos by Pit De Jonge 

De 12de Antwerp City Cup:  27, 28 en 29 oktober 2023 bij RYCB-Galgenweel 

More about 4.2 mR one design class (international) 

Antwerp City Cup by RYCB-Galgenweel and RYCB-Race & Rescue

Supported by Brouwerij Moortgat – Vedett // Sport Antwerpen // Stad Antwerpen // Sport Vlaanderen // Jachthaven Antwerpen

#sportersbelevenmeer

Antwerp City Cup