Antwerp Race: meer dan zeshonderd zeilers nemen de Schelde in

Na 35 jaar grijpt de nieuwe formule van deze zeilklassieker terug naar de oorsprong: een buitengewoon zeilmoment voor een zo groot aantal zeilers uit België en Nederland.

In andere woorden: één enkele vertrekhaven met twee banen voor snelle en minder snelle jachten, goede en veilige begeleiding van 18 boten, uitbundige gastvrijheid in vertrek- en aankomsthaven, en het geheel zoveel mogelijk gecentraliseerd.
Naast een selectie aan doorwinterde wedstijdzeilers in de IRC-formule ging er dit jaar een proportioneel groter aantal CR boten van start.
Al bij al 125 deelnemers.

Omdat de zuid-zuid westenwind goed van de partij was, is het een race geworden waar iedereen zich in kon uitleven. Maar er was meer.
Het begon met een spetterende avond in Oud Terneuzen. De zeilers hadden uitgebreide keuze aan gerechten in diverse restaurants en bars, telkens in een feeëriek kader. Live muziek verhoogde de ambiance op onverwachte plekken. Dit is een grote ontdekking, zo luidde meest gehoorde opmerking, zelfs van zeilers die al jaren in Terneuzen komen. Zowel de gemeente, de horeca als sponsors Multraship, De Pooter Olie en de jachthaven zetten alle zeilen bij om de avond ervóòr tot een fantastische beleving te maken.

Voor- en aan de wind

125 jachten met meer dan 600 zeilers aan boord gingen van start in het Everingen nevenvaarwater ter hoogte van Terneuzen. De grotere IRC en CR boten bij boei E3D maakten een kleine omweg richting Vlissingen om ter hoogte van Borssele te keren en net zoals de kleinere boten richting Antwerpen te varen. De kleinere klassen startten bij de E7.  

Kruisen naar Walsoorden

Door het Middelgat was het Code zero, gennaker- en zelfs spinnaker-wind tot aan de groene MG 15 om vervolgens aan de wind naar Hansweert te zeilen. Hier goed opletten, want de in- en uitgaande beroepsvaart had schijnbaar afgesproken om en masse te passeren.  Zowel de nautische autoriteiten als de eigen Race & Rescue begeleiding hadden de handen vol om de vloot op correcte manier langs de drukke beroepsscheepvaart te leiden. Best spannend.

Zo gingen lichters, containerschepen en tankers voor en werden de risico’s op hinder -of erger- voorkomen. Zeker voor Hansweert, maar ook voor de Bocht van Bath en de oversteek naar Schaar van de Noord en bij het Deurganckdok. Gelukkig verliep de race zonder grote incidenten en werd er plaats geruimd voor de mammoet containerschepen   

Sprinters

De Azuree -zeilnummer BEL 4123- nam van bij de start de leiding van de CR /IRC 1 vloot en bouwde zijn voorsprong alsmaar uit. Ter hoogte van de Kruisschanssluizen nam stuurman Coen Wohrmann de leiding van de vloot. “Dat is enkel te danken aan mijn bemanning die geen enkele steek heeft laten vallen,“ vertelt Coen na de finish op de Antwerpse rede.

Zijn achtkoppige crew zeilt een heel jaar lang ondermeer wedstrijden op de Oosterschelde en bouwde dus een sterke routine op. Vlotte maneuvers en snelle zeilwissels, onderscheid moet er zijn.

Pretpakket verlicht het wachten

De Azuree werd op enkele meter gevolgd op de finish door de Il Corvo uit de IRC 2. Voor meer dan een uur kreeg Antwerpen een boeiend zeilballet op de rede. Alle deelnemers zeilden tot aan het Zuid om na de finish terug te keren naar de Jachthaven Antwerpen Linkeroever. Wie moest wachten op de tweede deuropening, het is immers springtij met een hoger waterniveau dan de jachthaven aankan, werd getrakteerd op een wachtpakket.

Ook nieuw was dat het zeilersfeest kon losbarsten in de fabelachtig ingerichte Belgica loods. De Joerie taterde de prijsuitreiking aan elkaar, waarbij eindelijk FI-gewijs met champagne werd gespoten. Het Azuree team  (BEL 4123) won de Line Honours en in CR1.

De overige winnaars:

CR 2: Bold & Gracious – Niels Gijzel (GER 8118)

CR 3: Amaretto – Jan Persoons (BEL 872)

CR 4: Blauwe Knoop –  Wim Hermans (NED 7001)

CR 5: Famous Gull – Frank Van den Berghe (BEL 7189)

CR 6: Black label – Fabiënne Dekkers (NED 1969)


IRC 1: Jack Rabbit – Caroline van Beelen & Rutger Krijger (NED 1112)

IRC 2: Il Corvo – Astrid de Vin (NED 1409)

IRC 3: Jai Ho – René van Quekelberghe (NED 9700)


Sportboot: Ketje – Célestin GOUBAU (BEL 460)

Buitenbeentjes

Het snelheidsrecord wordt in deze nieuwe raceformat gepind op  door Hugo Gommers en zijn team op de Olympix (IRC 1 – NED 7084). De Fair Play Prijs ging naar Huldra II – Bert De Bock – (BEL 6379) die – naar eigen zeggen- een te ronden boei op en haar na miste en in plaats van terug te keren besloot zich terug te trekken en voluit te gaan voor de snelste Hors Concours tijd in haar klasse: 5u 16Min 24Sec. Voer voor relativerende gesprekken.  

Het vrijwel voltallig Think Pink team maakte er een fijn slotoptreden van. Jeroen van Sloun won tot zijn grote verbazing uit handen van Olympische zeilsters Eline Verstraelen en Anouk Geurts een elektrische vouwfiets Go Cycle. Van Sloun werd geloot uit de reeks van deelnemers die hun vlaggen, boegnummers en wedstrijdverklaringen netjes hadden binnengebracht.

Antwerp Race: De RYCB deelnemers

CR 1: 13e        White Rose – Guy Staar – Bavaria 50

CR 2 : 7de        Walhalla – Philip de Cort – X 412 MK2 || 9de        Cilla – Bart Dumon – Comfortina 39 || 16de      Bankroet – Koen Meekels – First 42s7

CR 4: 3de        Kastaar – Patrick Verhaert – Jeanneau Sun Oddyssey 40.3

CR 6: 7de        Kindred Spirit – Paul Beckers – Spirit 28 || 8ste       Royal J  – Jenthe Verstraelen – J/24

IRC 1: 7de         Pinta 42 – Dirk  Hellemans – Rodman 42

IRC 2: 3de        Gente di Mare – Roel Ysewyn – Grand Soleil 40

Sportboot: 4de        Defi – Jef Holsters – Mentor

Antwerp Race 24 – aftermovie