AWC #2 2022: hoe perfect passen de puzzelstukken?
WIST JE DAT ZEILERS HEEL ANDERE CRITERIA hanteren dan, zeg maar, de gewone burger? Voor die laatste worden windsnelheid en richting niet eens in het weerbericht op radio en TV vermeld, voor die eersten gaat uitgerekend dààr alle aandacht naartoe.
Veel te vroeg stonden de AWC-zeilers in de jachthaven naar de vlaggen en de windexen te turen. Tot de sluisdeuren langzaam open knarsen.
Let the battle begin.
De charme van variaties
Weerkundig gezien geniet de Antwerp Wednesday Challenge de voorkeur van alle weergoden. Ook voor de tweede editie waaide er een flauwe koelte uit het zuidzuidwesten en gaf de zon volle kracht aan de omgevingstemperatuur. De Schelde in mediterrane modus, dus. Tweede verrassing: negen deelnemende boten. Van een Archambault via een Safier daysailor of een Mini Transat proto tot een S&S, een heel diverse vloot. De TCF egaliseert de kansen.
Commentaar van kenners en andere fans: tegen dit tempo komen er 81 boten aan de start op 29 september, de vierde en laatste editie van dit jaar. Hilariteit alom. Maar ook: why not? En dan zwaait het gesprek de richting uit van ‘eindelijk weer zeilen op de Schelde’. Eindelijk weer maneuvers op het water om vanop de terrassen te becommentariëren. Maar in concreto komt het er op neer om zo goed mogelijk te maneuvreren en snel te trimmen.
Geroutineerde bemanning
De ietwat rare windhoek had natuurlijk last van de turbulentie achter de bomen van het groene Linkeroever, maar ook van de openstaande deuren van de jachthaven. Dus: zones met en zonder wind. Het Borghijs-team wist daar wel weg mee. Hun Tontin lag telkens zo goed als voor de startlijn en ging als eerste weg.
De zeilwissels bij de boven- en benedenwindse boei waren van Hollywoodiaanse precisie zodat Tontin drie keer eerste finishte. Alle wenkbrauwen maakten turnoefeningen.
Race in de race
Om beleefd te blijven mag je de J/24 ‘Jachthaven Antwerpen’ met Paul Saeys aan het roer en havenmeester Maarten Torremans als crew niet als nieuwkomer omschrijven. ‘Polleke’ heeft immers heel wat Snipe en andere race mijlen in de vingers. Dat was te zien aan de kwieke maneuvers bij de boeien, waardoor de ‘JhA’ haar positie keer op keer versterkte.
Had André Haerbosch de voorgaande keer niet gezegd dat hij uitkeek naar concurrentie met een andere J/24? Hoewel André de genua hees en de ‘JhA’ een fok, verloor onze grootmeester belangrijke meters in de maneuvers en daar kon de juiste interpretatie van de windzones weinig aan veranderen.
Het goede nieuws is wel dat zijn ‘Bolero’, ondanks een niet afgemaakte reeks (de finish was al gesloten) met 2/1/1/10 (dnf)/3/3/3 de tussentijds rangschikking na twee reeksen de AWC leidt.
De moedigen hijsen en strijken gennakers of spinnakers, sommigen laten zich verrassen door de slappe wind en geraken niet op de gewenste startpositie. Vanop de startponton klinkt het verdict: protest. Het zeilen gaat door.
Kracht van organisatie
Opnieuw haalde het RYCB-Race & Rescueteam alles uit de kast om van dit evenement een werkelijke race te maken. Er was zelfs tijd om met gasten rond te varen. Correcte procedures, een aanvaarbare baan die ad hoc gecorrigeerd werd, een extra sleepdienst voor de Nandou.
Bij het inrollen van de gennaker viel de bakboordschoot in het water en toen Sebastian de (elektrische) motor startte om terug binnen te varen, had het touw de onzalige idee om een intieme relatie met de schroef aan te gaan. Sleepje.
De gedegen aanpak van het RYCB-Race- & Rescueteam zowel op het vlak van wedstrijdorganisatie als van begeleiding is de garantie dat het woensdagavond zeilevenement op de rede van de wereldhavenstad toekomst heeft. Wat hebben we dit gemist, hoor je dan.
Flink doorbakken en glimmend van de pret gingen die avond de zeilershanden op elkaar bij de prijsuitreiking op het RYCB-Tuinfeest. En toen was de barbecue van The Jibe a point.
Aan de toekomst wordt getimmerd
De belofte is om de ongedwongen, open sfeer bij de volgende twee edities in augustus en september opnieuw centraal te zetten. Hoewel er al diverse boten tussen de weekenddeuren gaan trainen op de Schelde. Het niveau opkrikken, weet je wel? De geruchten om meer daysailers aan te trekken worden concreter: denk aan J/24, J/22, J/70, J/80 maar ook aan de First 21 of de Sun Fast 2200.
“Het wordt niet alleen een gezellig clubevenement,” zegt initiatiefnemer Sebastian Steinbarth. “Na twee edities is het leuk om te zien dat de AWC een nieuwe dynamiek in de jachthaven brengt. Dat het zeilers inspireert, van welke club ook. De toffe sfeer en de aanzet om te zeilen moeten we nu doen overslaan op jongere zeilers. Er zijn genoeg signalen die duidelijk maken dat we ook daarin gaan slagen.”
De volledige uitslag staat HIER