Antwerp Wednesday Challenge #3 2022: de criteriumkoorts stijgt
Viel die lekkere wind nu net weer weg, zeker? Zeilers leren leven met de grillen van de wind, zeker dicht bij de bocht voorbij St.-Anneke Plage en de staketsels van de nautische overheden aan Linkeroever. Deze keer zeven boten aan de start voor de 7de, 8ste en 9de manche van dit Jachthaven Antwerpen Linkeroever criterium. Met deze keer drie J/24’s. De vierde van deze -zich snel in Antwerpen ontwikkelende klasse, de Bolero, kon er niet bijzijn.
Hazen en schilpadden
Was het een onderschatting van de vloed die voor een fikse tegenstroom zorgde? Of was de wind echt zo grillig? Bij het startsignaal had het gros van de vloot het moeilijk om over de lijn te komen. Maar Bruno Van Cant op zijn vers aangeschafte J/24 OdyJey ging de snel gestarte J/24 ‘Jachthaven Antwerpen’ voorbij, wist de geroutineerde A35 Tontin te verschalken en haalde de eerste overwinning van de dag in binnen.
Aan de andere kant van het spectrum rolde Yves Rysheuvels de genua van zijn klassieker Fenix in en transformeerde zo zijn familieboot tot spectatorboot. “We kwamen handen te kort om de schoten te bedienen, zo haal je geen hoogte en geraak je nooit tegen de stroom in.” Verduidelijkte Yves achteraf.
Effe motor bijzetten aub
In manche twee herhaalde het stroom en wind tegen scenario zich: Tontin die vrijwel samen met de J/24 Jachthaven Antwerpen bij het signaal over de streep gingen, de anderen er achteraan en het wat droeve zicht op de knalrode, maar verleidelijk elegante S&S 4 Sail. Er was duidelijk onvoldoende wind om de langkieler een positieve VMG te bezorgen. Dat was de reden om de zuidelijke boei aanzienlijk dichter bij de start/finishlijn te verschuiven. In de benedenwindse zone stond er ofwel minder wind ofwel meer stroom.
De valstrik van de net niet aan de windse boei
De tactiek bij de deelnemers ging in deze tweede ronde duidelijk omhoog, temeer omdat de krimpende windshiften de deelnemers dwongen om ofwel zo dicht (als ze durfden) onder de wal te sturen, ofwel (lange of korte) slagen te maken, dwars op de vloedstroom. Tontin, in het voordeel met een geoliede bemanning en geen schroom om de code zero te zetten, ging het snelst rond de bovenwindse boei, maar alweer wist Bruno van Cant -die intussen een XL genua had gezet- eerst te finishen. De Nandou zeilde voor het eerst met extra bemanning.
In voorbereiding van zijn deelname aan de Silverrudder in Denemarken, haalde Sebastian Steinbarth zeilmaker en zeezeiler Roel Ysewyn, nog dooreengeschud van de Round Britain and Ireland race, aan boord. Geen evidentie, want de Saffier is ingericht voor solozeilen. En er is nog wel een ietsepietsie werk aan om alle systemen vlot te laten functioneren, grinnikte Roel.
Riet scheren
Bij de derde en laatste ronde was de stroom afgezwakt en stond er het meeste water. Tontin, Jachthaven Antwerpen en Nandou starten vrijwel tegelijk, bij het ronden van de zuidboei ontstaan er afstanden, omdat -zo wordt achteraf aan de toog uitgelegd- de voorrang niet is afgedwongen, of er een maneuver wat te traag verliep. In Bretagne is dat het signaal om de keien te scheren (razer les caillous), in Antwerpen zoeken de zeilers dan de rietkraag op. En dat loont. Want voor de derde keer gaat de OdyJey van Van Cant eerst door de finish.
In de algemene rangschikking na 9 races
…staan de J/24 Jachthaven Antwerpen derde, de Tontin tweede en de Nandou eerst.
De solo/duo zeilende Sebastian van de Nandou zeilt met 3.0/3.0/3.0/3.0/5.0/6.0/5.0/5.0/4.0 ontzettend regelmatig. Los van de keren dat Marc Martens met zijn 4 Sail de finish niet haalde, werkt de regelmaat ook in diens voordeel: hij staat vierde over all.
De Borghijsen staan met vele eentjes en tweetjes over zes reeksen tweede.
Paul Says heeft alle recht om te glunderen: met de J/24 Jachthaven Antwerpen staat hij derde over all en leidt hij de algemene rangschikking van de J/24’s.
Zelfs als je het niet zou vragen ziet het er naar uit dat de laatste van vier AWC dagen op 28 september ek. verduveld spannend gaat worden. We houden ons in om op de vele, vele opportuniteiten, kansen en potentiële ontwikkelingen te wijzen. Want toen serveerde The Jibe een pracht paella, ging het wereldverbeteren in hogere versnelling en verd er godbetert zelfs een danske geplaceerd.
Antwerp Wednesday Challenge uitslagen: HIER
De beste foto’s van Pit De Jonge: HIER
Zonder Jachthaven Antwerpen Linkeroever en het RYCB-Race & Rescueteam zou de Antwerp Wednesday Challenge onhaalbaar zijn