Antwerp Wednesday Challenge: over de binomiaalcoëfficiënt* en het zeilen
Laatste reeks van Antwerp Wednesday Challenge gecombineerd met RYCB-kampioenen-clubavond viert sportzeilers
Wedstrijdleider Pierre Philippe Gillard gaf iedereen nog voor de start een opdracht mee: navigatieverlichting in orde, want wellicht pas na zonsondergang terug binnen. De Nandou, koploper op de punten, heeft nog geen enkele manche gewonnen. Dat mag wel eens veranderen. En de match tussen de J/24 wordt een triootje, want de vierde kan er vandaag niet bijzijn.
Maatwerk voor de banen
Met vijf verlieten ze de Jachthaven Antwerpen Linkeroever om -als Aeolus alsjeblieft mee zou willen- de laatste drie van de in totaal twaalf reeksen te zeilen die dit Scheldecriterium bevat. Veel springvloedstroom maar helaas weinig windkracht, we zullen het geweten hebben. In de drie kleine reeksen, die late namiddag, merken de nauwlettende specialisten op de drijvende steiger die meteen ook dienstdoet als startschip, een behoorlijke verbetering op in techniek en tactiek. De startgroep is hechter, de paringsdans net achter de lijn veel closer en de zeilers zoeken ook resoluter de windzones op. Als die schaars worden, zijn er gelukkig de heren van het energieke RYCB-race en rescueteam die de boeien snel en efficiënt verleggen.
Eerst maakt het Nadou-duo Steinbarth / Ysewyn de belofte om toch een reeks te winnen waar. Roel met zijn ervaring aan boord halen is voor Sebastian een echte revelatie. Hij zeilt nu minder beleefd, zegt de zeiler die zonet de Silverrudder race in Denemarken solo heeft afgemaakt. 450 deelnemers zijn evenveel tegenstanders.
Geen steken laten vallen
Grootmeester Bruno Van Cant trekt de juiste kanten uit en haalt net iets meer snelheid uit zijn Odyssey. Hij kruipt onder de wal na de start om uit de stroom te blijven en kiest daarna iets meer naar het midden van de Schelde omdat daar meer wind zit. Beloftevolle opties want geregeld gaat Odyssey -met drie man aan boord- zij aan zij met Nandou en Bolero – telkens met twee man aan boord- rond de boeien. Er spelen zich interessante loef duels af die op verpletterende manier uitgevlakt worden bij het keren aan de boei. Die ene boot met het pufje glijdt schijnbaar moeiteloos voorbij, de andere -op twee meter afstand- kan nauwelijks hoogte halen. Weg voorsprong.
Aan de tactiek zal het op de J/24 Jachthaven Antwerpen niet liggen, ook niet aan het bemanningsgewicht, maar het duo Says – Torremans mist duidelijk wat vierkante meter voorzeil en dus power. Nee, grinnikt Aeolus vanachter de majestatische wolken, ik geef jullie niet méér wind.
Sympathiek over de hele lijn
Marc Martens zeilt deze keer alleen op zijn tomaatrode 24 voets Sparkman & Stephens, de 4Sail. Alleen al het natte oppervlak, opgeteld bij het totaalgewicht van deze semi s-spant zijn in deze condities nefast. In de eerste van de drie dagreeksen haalt Mark de startlijn niet binnen de limiet. In de tweede reeks haalt hij de finish niet. Bij het passeren van de finish in de derde reeks is de boei al uit het water nog voor het hek over de lijn is. Toch is het applaus van het intussen aangegroeide publiek op de ponton nu het luidst van al. Handen op elkaar voor het doorzettingsvermogen en de ’true sportive sailing spirit’ (TSSS) van deze sympathieke zeiler.
Laboratorium voor zeilplezier
“Die TSSS factor, dààr gaat het om” zegt initiatiefnemer Sebastian Steinbarth. “Die leuke, vlotte zeilsfeer die we met z’n allen kunnen delen. Het is daarom goed om te bekijken wat AWC teweeg heeft gebracht: boten uit de anders zo rustige Jachthaven Antwerpen die voor korte tijd op de rede van Antwerpen zeilen. Zeilers die gegevens uitwisselen en contacten verbeteren. De revival van de J/24, in het kielzog van het dayboat format van het evenement. Daaruit vloeit ook nog een interessante verbeteringscurve op vlak van zeilkennis bij iedereen.”
“Allemaal gefaciliteerd door de RYCB maar met in- en wisselstroom vanuit andere verenigingen. Deze formule blijkt bovendien een goede startkans te bieden voor zovele booteigenaren voor wie de stap naar het wat hardere wedstrijdzeilen net te groot lijkt. “
De prijsuitreiking, het feest achteraf, ingekapseld in de RYCB Kampioenen Clubavond, de gezelligheid onder zeilers, de mensen van Race & Rescue en hun fans: alles bewijst dat de formule aanslaat en een bijzonder potentieel heeft voor 2023.
Results
Antwerp Wednesday Challenge #4
- Eerste J/24 en eerst over all: Odyssey – Bruno Van Cant en co.
Antwerp Wednesday Challenge after 4 series
- Eerste: Nandou – Sebastian Steinbarth en Roel Ysewyn
- Eerste J/24: Jachthaven Antwerpen – Paul Saeys, Maarten Torremans en Carl Winters-Meer foto’s
Antwerp Wednesday Challenge 2023
Opnieuw vier woensdagavondwedstrijden in functie van het late namiddag hoogwater Antwerpen. Maar ook -nieuw!- een long distance op een zaterdag waarin hoogwater Antwerpen zowel in de ochtend als in de avond valt. De afstand kan variëren tussen 18 en 30 zeemijlen heen en terug. Afhankelijk van wind wordt een keerpunt bepaald.
De ‘Antwerp Wednesday Challenge Long Distance’ vult dus het format van kortebaanwedstrijden voor vnl. dagboten onder de kust van Linkeroever aan. De formule wordt zo aantrekkelijker voor grotere jachten.
Alle data komen binnenkort online, m.a.w. van zodra de vergunning door de Scheldeautoriteiten goedgekeurd is.
(*) = De binomiaalcoëfficiënt wordt o.m. toegepast in de kansberekening met de binomiale verdeling. Die geldt als een discrete kansverdeling die de verdeling is van het aantal successen {X} in een reeks van {n} onafhankelijke alternatieven alle met succeskans {p}.
Kortom: het is een mirakel dat dit binomiaalcoëfficiënt nog niet is doorgedrongen tot in de wedstrijdreglementen. Dus tot in de jury rooms bij zeilwedstrijden. Laat staan dat het tot aan de togen van de zeilverenigingen is geraakt.