De Fastnet en niets minder voor de Gente di Mare

Roel Ysewyn bereidde de Rolex Fastnet race 21 nauwkeurig voor. Hij kent zijn Gente Di Mare tot achter ieder schot en wat kan stuk gaan is vernieuwd. Tel daar een betrouwbare crew van vier bij en je kan met vertrouwen de heksenketel van de Solent in 35 kn wind tegen tij aan. En als beste Belg in de klasse we race uitzeilen.

Geen enkele van de deelnemers wil het van jou winnen voor de start. Ze willen je wel kloppen op de eindmeet. Deze mentaliteit, opgeteld bij iets doen omdat het in de aard der dingen ligt, zijn elementaire motieven om de Rolex Fastnet race te varen. Niet voor niets de Everest onder de zeilraces. Die dan nog eens op scherp werd gesteld door de COVID 19 beperkingen en een alsmaar groeiende reeks voorwaarden om te mogen deelnemen.

“De voorbereiding, dàt was het moeilijkste,” zegt Roel Ysewyn, de schipper van de Gente di Mare die met zijn vier maten de race onder RYCB burgee uitvaarde. Dat maakt het ploegwerk stukken makkelijker. Om de race tegen 35 knopen wind en meterhoge golven, de ronding van de vermaledijde rots en het inhalen van die zovelen die het niet eerlijk vinden dat de wind van achter kwam af te maken.

Hard en zacht zeilen. Soms.

Al meer dan 20 jaar broedde zeilmaker Roel Ysewyn op een offshore race. Hij zeilde eerder de Tall Ships mee op jachten en de Nieuwpoort Channel Race. Omdat de prikkel er is, de uitdaging, de sfeer tussen de zeilers en de obligate roep van de uitgestrekte zee. Karakter, doorbijten, zelfredzaamheid, bekende eigenschappen die vlot circuleren in deze offshore zeilwereld. Roel houdt daarvan.
Dus ging de X-99 van de hand en kwam er een Grand Soleil 40c ervoor in de plaats.

“Want,” zegt Roel, ”naast de goesting om wedstrijden te varen willen we er ook in gezinsverband mee kunnen toeren. Dat gaat niet zo makkelijk met een Class 40’, maar met deze GS wel. Voor de race wisselen we de spullen voor familievakantie voor het wedstrijdmateriaal, na de race transformeren we alles terug. En zo kan de Gente di Mare de ene week alles geven over de Ierse Zee en twee weken later van haven naar haven hoppen met vrouw en zoontje.

In de voorbereiding schuilt het resultaat

De concrete voorbereiding op deze race startte twee jaar terug. De organisatie eist twee reeksen van kwalificaties: een voor de bemanning, een voor de boot. En dat is geen sinecure. “Dat hebben we zo precies mogelijk gedaan. Alle voorschriften uitgeplozen, vergeleken met wat we hadden en de aanpassingen uitgevoerd.

Chapeau voor de mensen van de RORC, ze reageerden op iedere opmerking, op iedere vraag, ze hielpen waar ze konden. De COVID19 situatie van 2020 bemoeilijkte de kwalificaties wel, maar bood toch tijd om de boot grondig te overhalen. Zo hebben zeilden we 280 mijl non stop in Belgisch zeeterritorium.  “On de duur weet je de boeien blindelings liggen,” grapt Roel. Ook het hele lopende en staande want van 2008 werd helemaal vernieuwd. De zeilen kregen patches tegen het schavielen, de mantels van de vallen verdubbeld.

Geen inspectie aan boord nodig

De achterpreekstoel werd uitgebouwd om er nog meer materiaal aan te kunnen ophangen. Dat heeft er mee voor gezorgd dat de nodige bewijzen snel konden worden ingestuurd.  En dat Roel en zijn team de dagen voor de start de inspecteurs met een gerust hart konden begroeten. “Bij de aanmelding in Cherbourg waren we dan ook heel snel buiten,” lacht Roel. Rondom ons hoorden we gedoe over dat men nog vuurpijlen moest kunnen vinden en zo. Wij gingen intussen koffie drinken.

Prepare for the worst

In het weekend van 8 augustus zou er een klepper van een depressie door de trog van het Kanaal trekken. Officieel heette het dat de zuidwester tot 35 knopen door de Solent zou jagen. “Ge denkt toch niet dat ik in de drukte van de start veel tijd heb om op de windmeter te kijken?“ meent Roel. De meter op de Gente di Mare heeft na de start, ter hoogte van de uitgang tussen de Needles en Fort Hurt meer dan 40 knopen vastgelegd.

“De golven spoten tot aan de zalingen.”: Herman

“We hadden een reef in het grootzeil en een genua vier staan aan een kabel, 30 centimeter boven dek en een hoog opgesneden onderlijk. Naast ons ging op de Ragazza (BEL 9852) van Jan Gabriel de genua drie uit de lijken. Een zeil kan die massa water die we over dek kregen niet aan. Als ik de foto’s zie, stel ik me wel vragen over de golfhoogten. Ik stuurde en was er gerust in dat we dit perfect aan konden. We zijn daar zonder kleer- of andere scheuren doorheen gekomen.  Maar we waren verwittigd. Van onzer zogenaamde concurrenten hoorden we dat de grootste ravage voor de uitgang van de Solent zou losbarsten.” Onderweg kregen ze het ene noodsignaal na het andere, op zee passeerden ze losgelsagen jonen. De naweeën van de overkomende berggolven.


Van de 72 deelnemers in deze IRC 3-categorie waarin Gente di Mare zeilde, gaven er 25 op.

De Rolex Fastnet race staat in de analen als een combinatie van inshore en offshore. Eens de Solent uit, verschuift de aandacht van tactiek – wegkomen uit het pak – naar strategie -het spel van mijlen maken en getijdestromen. “De wind is langzaamaan afgenomen, “ verduidelijkt Roel. “De boten die voor ons geklasseerd zijn, zijn overwegend JPK’s, J’s, Sun Fast 3300 of 3600. Met een heel andere ballast / zeiloppervlak ratio en een heel ander potentieel. Bovendien zou het goed zijn dat men de Rolex Fastnet race minstens een keer kan zeilen om het parcours met haar stromingen te verkennen.” Om maar te zeggen dat de vijf man grote ‘short crew’ van de Gente di Mare concurrenten van hen zagen wegzeilen.

“In het begin hebben we ons vooral toegelegd op energy bars. Als het wat kalmeerde hebben we geregeld goed gegeven. Maar onze focus lag op prestatie. Tom en ik namen telkens iemand met minder ervaring in onze wacht. Als we dan 4 uur wacht hadden, wisselden we tussenstijds: 2 uur sturen en 2 uur trimmen. Langer hou je zoiets niet vol.”

En tussendoor ging er tijd om de lostrillende schroeven in de betimmering weer vast te draaien en de lekken te dempen. “We weten nu welke raamrubbers moeten vervangen worden. Maar je kan je wel afvragen hoe sterk de waterstraal is wanneer een schip zijn waterdichtheidstest ondergaat.”

Kippenvel moment. Fastnet Rock in zicht.

Roel: “Zondermeer het moment waar je dit allemaal voor doet. We zijn daar rustig omheen gedraaid.

Maar achteraf gezien is de race dan opnieuw gestart. We hebben vanaf dan een serieuze inhaalbeweging gemaakt.” Het weersysteem waar de koplopers eerder van hebben geprofiteerd doofde uit, een nieuw kwam opzetten. Dus hadden de achteropkomemers meer en gunstiger wind tot 25 knopen.

“We hebben het hele traject, behalve als we een VTS moesten ontwijken, afgespinnakerd of op code zero gevaren.” Vertelt Roel. En dan was er nog en spectaculaire passage van de race bij Alderney. De GdM stuurde bijna 90° voorligging op de koers door het water terwijl rondom hen enorme waterpaddestoelen opdoken. “We zijn er in onze vakantietocht ook met tij mee doorheen gezeild,” merkt Roel droogjes op. “Dat ging behoorlijk rapper.“

De  Gente di Mare finisht als hoogste Belg in de IRC 3 categorie.

Het Gente di Mare team

  • Roel Ysewijn, schipper en fervent nachtzeiler (watch leader),
  • Tom De Jonghe, co schipper (watch leader),
  • Tom Apostel, navigator,
  • Stany De Cock,
  • Herman Van Leugenhaege.   

Gente di Mare log: 300 nm delivery naar Cherbourg + 80 nm aanbreng Cerbourg – Gosport. + 820 nm Rolex Fastnet Race.
En dan op vaarvakantie in Bretagne met gezin en terug naar RYCB Wolphaartsdijk.