Vakantiereis: bemanning  Huldra II gefascineerd door het noorden

Vaar Vakantie Verhaal. We vroegen enkele leden naar hun indrukken van de voorbije vaarvakantie. We kregen enthousiaste, uiteenlopende en vooral inspirerende reacties. Dirk De Bock overloopt de langverwachte familiereis dan de Bokken naar Noorwegen en Zweden, een hinkstapsprong met een aanbreng race, bemanningswissels en verrassende ontdekkingen.

Helgoland zet ons op weg

Vorig jaar lukte het niet door de overheersende NO  5 tot 6 Bft. We waren toch vertrokken, overmoedig. Na 12 uur hakken in de golven met 2 reven en een kleine fok… Opgegeven. Vorige winter bij de winterstalling in “De Blekken Loods“ rijpt het idee om deel te nemen aan “Oostende – Helgoland race” als aanbrenger naar Noorwegen, aangemoedigd door Roel Ysewyn van de Gente di Mare.

Deze keer, goede keer: je geeft immers niet op tijdens een wedstrijd.  Afspraken worden gemaakt met de andere “Bokken”: Dirk jr., Sofia, Anton en Dirk sr. Grete laat zich verleiden door het vooruitzicht haar moederland en ouderlijk huis terug te zien. Na de finish feestelijkheden op Helgoland meepikken en dan doorzeilen naar Sandefjord, dat is het plan.

Dobberrace naar Helgoland

Donderdag 18/07 Breskens – Oostende. HW Breskens 12.20 dus om 14.20 vertrokken  en 18.00 in Oostende afgemeerd aan boei 25 in het Montgomerydok naast het andere RYCB team ”Gente Di Mare” van Roel en co.

De dag erop komt er veiligheidscontrole aan boord streng zijn en ’s avonds briefing met meteo in het RNSYC-clubhuis. De wind wordt WZW: 1 tot 3 Bft de eb blijft doorlopen. Start wordt verdaagd van 09u00 naar 10u00. We maken kennis met de deelnemers gevolgd door lekker diner.

Die volgende ochtend: zonnig, lichte bries uit WZW, spinakerstart , mooi begin van een spannende race. Voorspelling: zwakke bries ZW, later variabel en daarna draaiend naar West, stevige bries.  We kregen allemaal een “tracker” aan boord met noodknop voor de veiligheid. Dit systeem laat ook toe de concurrentie goed in’ t oog te houden.

Anker uit, anker in

Huldra II kiest voor een meer westelijke route:  de wind zou immers van daar moeten komen.  Eerste windstilte in de avond, we ankeren een eerste maal, er komt een zeehondje poolshoogte nemen. ‘s Nachts wordt het opnieuw windstil en gaat het anker voor een tweede keer overboord in afwachting van het volgende zuchtje wind.

Prachtige zonsondergang, heldere nacht spiegelgladde zee. Bij de eerste rimpels op het water zetten we de Code Zero. Na korte tijd gaat ‘de kram’ er opnieuw in.

Berichten over de VHF en beelden van de trackers stellen ons gerust.  Ook de concurrentie die dicht bij de kust bleef valt zonder wind. Sommigen zelfs op plaatsen die minder geruststellend zijn zoals midden in de Maasgeul.

Huldra II

De Huldra II is een Salona 40 CR. Huldra is een mythisch wezen uit de Scandinavisch folklore dat in zowel Noorse, Zweedse als de verhalen van de Sami ronddoolt. Behalve haar onovertroffen schoonheid en weet ze haar mannetje te staan en gebruikt ze haar staart om wie haar niet zint te straffen. Verwantschap met een zeemeermin is dus niet ver.  Waar Huldra verschijnt, loopt het met de mannen niet altijd goed af.

Rekening houden met scheepvaartverkeer

Zeilen op de Noordzee is minder rustig geworden omwille van de vele windmolenparken en gasplatformen tussen de verschillende Traffic Lanes en Traffic Separation Zones. Voorbij IJmuiden en Texel komt de voorspelde westenwind en Huldra loopt nu regelmatig 8 tot 9 knopen richting ONO langs de Small Vessel Traffic Lane boven de Hollandse en later Duitse Waddeneilanden. Het wordt een lang rak onder spi.

Voorbij Norderney moet er opgestuurd worden naar de Traffic Lane Terschelling Duitse Bocht die dan gekruist moet worden om het noordelijker gelegen Helgoland te bereiken. De spi moet er af, de meer noordelijke koers is te scherp om dichter bij  de Traffic Lane ten noorden van de monding van de Weser te komen.  Uit schrik voor boetes van de Duitse scheepvaartpolitie kruisen we de Traffic Lane  zo haaks mogelijk. Dit is een misrekening. Anderen kruisen tangentieel en dat kan ook zolang men de beroepsvaart niet hindert.

Het laatste rak naar Helgoland in de vroege kille, natte ochtenduren is grijs en koud met harde wind en een rif. We finishen op maandag 22/07 om 07.55.09  u, na de ”(Sw)Anne Bonny”, de “Gente di Mare” en de ”Ragazza”.

Preteiland

Helgoland is zonnig en druk. Grote, snelle catamarans voeren vanuit Cuxhaven horden toeristen aan. Sofia en Dirk maken een lange wandeling langs de “rode klippen”, het groene land en witte zand en spotte massa’s lokale vogels.

De Pink Ladies organiseren een fuif op de ”Anne Bonny”. Dirk voelt er zich thuis omdat hij jaren op dit schip gevaren heeft met zijn goede vriend wijlen Willy Walschaerts.
We bezoeken met alle deelnemers het nabijgelegen eiland Düne met zijn kolonie zeehonden op het strand.

Het  buffet in het restaurant van het lokale vliegveldje is “Äußerst lecker”. Bij de feestelijke prijsuitreiking in het stadhuis speecht de Bürgermeister van het eiland met zijn 1.307 inwoners. Alle deelnemers krijgen een medaille.

Koers noord

Op 25 juli wuiven we de terugracers naar Oostende uit en gooien om 06u00 los voor de tocht van 320 nm naar Noorwegen. De dragende wind is gunstig, spi gaat omhoog. Anton haalt een paar makrelen boven met de sleeplijn. S’middags gebakken, met komkommersalade en een glaasje witte wijn.
Dan breekt de spival: doorgeschavield.

Verder op grootzeil en fok. Er komt regen, veel wind tot 30 knopen en zeegang. Moeilijk sturen. Ten westen van Horns Rev aanhouden en dan in rechte lijn voorbij Tyboron, Hansholm, Jammerbukten, Hirsthals en Skagen het Skagerrak over op zoek naar Svenner Fyr bij Larvik.
Het weer wordt beter maar de wind valt weg en we doen de laatste mijlen op motor.  Net voor de Sandefjordsfjord worden we verwelkomd door dolfijnen die ons de weg wijzen de fjord in.  Logboek: Afgemeerd in Sandefjord op 27/07 om 08.30u.

Anton gaat in de mast en scheert een nieuwe spival in. We plukken rips (rode bessen) in de tuin van “Teiene” en maken er confituur van aan boord. Na enkele heerlijke dagen in Sandeford verlaten Dirk sr., Anton, Sofia en Dirk jr. ons.

Havenhoppen

Grete en ik ondernemen onze terugtocht langs de Zweedse westkust, Kattegat en Store Belt langs Langeland naar Kiel Holtenau, door het Nord Ostsee Kanal naar Cuxhafen. We hebben prachtig weer en in Strömstad, Zweden ontmoetten we leuke zeilers zoals Jaco en Veronique met de  “Magnifique” een Dehler 42, thuishaven Breskens.
De Deense haventjes Saeby, Ballen en Lohals barsten van gezelligheid. Uitgerekend in een klein vissershaventje op de noordpunt van Langeland aan de “Store Belt” ontdekken we culinaire extase bij KAOS, het acroniem voor Vi KAn OgSo.  (Wij kunnen het ook) Aan te raden Deense Bedre køkken (haute cuisine).  

Van Lohals in één trek door naar Kiel Holtenau.  Zon, geen zeegang behalve aan de zuidpunt van Langeland waar het wat wilder wordt en we moeten reven. Nog 4 uur volhouden tot Holtenau. Afgemeerd om 20.00 u. De volgende dag door het Kielkanaal, 96km, van 09.00 u tot  18.00 u max toegelaten snelheid = 7.2 kn.

Bottleneck

In Brunsbuttel is het moeilijk afmeren: we liggen 4 lagen dik. De ganse nacht dof schroefgeluid van de enorme zeeschepen die versast worden door de sluizen. Volgende dag 07u00 met een hele vloot versast naar de Elbe en met de ebstroom naar Cuxhaven waar we om 09u30 afmeren.

In Cuxhafen afspraak met Anton en Dirk jr. Grete rijdt met de auto terug naar Antwerpen. We ontmoeten hier Sebastian Steinbarth. Hij vertelt enthousiast over zijn solotocht langs de Nederlandse en Duitse kust en de Duitse bocht naar hier. (lees hier meer)

Voor de wind naar huis

De terugreis naar Breskens verloopt als een droom: met prachtig weer om 07u15 de Elbe uit met een sterke ebstroom scherp aan de wind. Minder wind langs de Wesermonding en de Duitse Wadden. Terwijl ik slaap zetten Dirk en Anton de spi bij. Als ik boven kom lopen we 10 knopen. De spi gaat eraf als het teveel wordt.  Code 0 nabij IJmuiden langs de windmolenparken en over de Maasvlakte, weinig tot geen zeegang, prachtig zeilen met een prima bemanning.

In de nacht langs Westkapelle door het drukbevaren Oostgat dicht langs de groene boeien. Veel scheepvaart uit het Oostgat en voor de rede van Vlissingen.  We worden opgeroepen: “Huldra, wat is Uw bestemming?”.  “Bestemming is Breskens”.   We meren af in de vroege morgen: 02.35 u.