Huysman Antwerp Race – als er één record brak is het dat van de zeilsfeer
120 boten aan de start van de 35ste Huysman Antwerp Race, precies in het meteorologisch gat tussen twee diepe ruggen met flink wat wind. Drukte aan de start in de Everingen voor Terneuzen die quasi voor de wind loopt. Eén mislukt maneuver is voldoende om het RYCB Race & Rescue team in te schakelen. Bij de aanvaring van de Nederlandse Ambiance -een Winner 9,5 – is er een V-vormig gat geslagen van dek tot net, nét boven de waterlijn. Zowel in Breskens als in Terneuzen gaat de rest van de vloot er als een speer vandoor. Voor hen ligt een lang bezeild traject op de vloedgolf naar Antwerpen. Net voor half twee finisht de eerste.
Alsof het bergaf ging
De strijd voor de Line Hounours barst los in Breskens om 09u30 als de twee Multihulls, de vijftien IRC 1 en de ene maxi Boudragon (foto) alles bijzetten. De west-noordwester drijft de vloot de Schelde op. Boucholte heeft met zijn Volvo 60 Boudragon een snelheidsrecord te verdedigen dat hij in 2006 neerzette met de Brunel. 3 uur, 12 minuten en 53 seconden, scheurend voor een NNW met pieken tot 33 knopen.
Gerd-Jan Poortman zal zijn Van Uden -Ker 43- wel 5 minuten en 33 seconden voor de Boudragon over de finish sturen. Hij komt drie kwartier te kort.
Winnaar met kapotte spi
Bernard Glorie, schipper van de Papouchi die onder RYCB wimpel in de categorie CR-5 zal winnen: “Al in het begin scheurt onze spinnaker bij het onderlijk. De stress aan boord gaat de hoogte in. Wegnemen is geen optie, maar is de spi houden wel de juiste? Vooral in de reach rakken bezorgt het gekraak ons diepe fronsen. Het doek scheurt verder, maar gelukkig houden de schoothoeken het. We kunnen de racer uitvaren met een flapperend pand onderaan de spi.”
Papouchi (foto) heeft, zoals Bernard het zelf noemt, geluk dat ze op het juiste moment, ruimte en tijd hebben om van rood naar groen te gaan bij het aanlopen van Het Schaar van de Noord. Netjes tussen twee cargo schepen in. Ze hebben ook niet veel last gehad van de opkomende grotere jachten die windschaduw hadden kunnen veroorzaken. Ah nee.
Snel en zonnig
“Snelle Vliet die in IRC 1 in verbeterde tijd won, stak ons pas in het laatste rak voorbij. Tot voorbij Hansweert lagen we aan kop, ongehinderd. Zo konden we snelheid maken. Omdat ons log stuk is keken we alleen naar de GPS. Die gaf tot 10,6 knopen aan, niet slecht voor een 32 voeter.” Zegt Bernard nog. Helemaal niet slecht voor een team dat maar één wedstrijd per jaar zeilt. De rest van de tijd coacht Bernard immers de Optimisten.
Papouchi zet dus samen met de Nandou van Sebastian Steinbarth in de dunbevolkte Dayboatklasse de beste prestatie neer van de hele RYCB vloot van 14 deelnemers.
De race voor iedereen
De Défi (foto) van de Lange Wapper – FOS-groep Linkeroever, nam deel onder RYCB wimpel. Met een tijd van 5 uur en 4 minuten waren ze niet eens de rode lantaarn van deze bruisende Huysman Antwerp Race. Jean-Claude Meyran tekende in 1970 deze kitsgetuigde open boot als lesboot voor de toonaangevende zeilschool van les Glénans in Bretagne. Deelnemers als deze illustrerend e veelzijdigheid van deze Scheldeklassieker.
RYCB-deelnemers en resultaten
CR 1
3 – NRJ-BALL || BEL-455 || Emile Jacobs
9 – XENR || BEL-6643 || Mario De Brie
12 – OFF GRID || BEL-332 || Luc De Graef
CR 2
3 – HULDRA II || BEL-6379 || Robrecht De Bock (foto)
9 – CILLA || BEL-207 || Bart Dumon
CR 3
9 – GUIDO || BEL-324 || Ben Bartholomeeusen
CR 5
1 – PAPOUCHI || BEL-650 || Bernard Glorie
CR 6
5 – ROYAL JACK || NED-16 || Matthias Brants
7 – KINDRED SPIRIT || BEL-240 || Paul Beckers
8 – ROYAL J || H-16 || Jenthe Verstraelen
IRC 1
7 – SAMANTAGA || BEL-4528 || Dries Van den Abbeele
8 – PINTA 42 || BEL-5355 || Dirk Hellemans (foto)
Dayboats
1 – NANDOU || BEL-205 || Sebastian Steinbarth
2 – DEFI || BEL-1628 || Freya Beeckman
Tekst & foto’s PDJ