V-Sure maakt verjongingskuur J/24 ‘Royal J’ mogelijk

Grondige opknapbeurt met adequaat V-Sure materiaal

Passanten zagen de J/24 Royal J beetje bij beetje opleven in de Blekken Loods. RYCB-vrijwilligers brengen haar weer in topconditie en gebruiken daarvoor topmateriaal. V-Sure levert alles wat kunststof toepassingen aangaat.

Restaureren

Als de sterren aan het yachtingfirmament goed staan, gebeuren er opmerkelijke dingen. Tegelijk met de aanschaf van een J/24 door de jachthaven Antwerpen, starten de Antwerp Challenge Scheldewedstrijden op. Eén plus één trok in korte tijd meer boten naar de jachthaven, vooral dan J/24’s. Zo lagen er twee jaar geleden plots twee RYCB J/24’s in de haven. Dat zijn de rode Royal Jack en de witte Royal J, die om voor de hand liggende reden op de pontons ook wel Jane wordt geheten.

De RYCB zag hierin de kans om de zeilschoolmonitoren kansen te geven om kennis te maken met kielsportbootzeilen op getijdewater. Na de Antwerp Race van ‘23 gingen Jack & Jane de loods in voor winteronderhoud. De RYCB-monitoren rollen onder de coördinatie van Jenthe Verstraelen de mouwen op en gaan aan de slag.

Expertise

Marc De Moor, specialist in kunststoffen en zaakvoerder van V-Sure / Vosschemie  adviseerde een niet bescheiden plan om de J(ane) aan te pakken. De Jack had veel minder LTC nodig maar de kluslijst van de J was lang. Kort daarna klonk het verdikt van Filip Beyens, technische adviseur bij Swan / J-Boats yachts (Messink Yachting) en directeur bij team JALO in de voorbije Ocean Race nog strenger.

Een Italiaanse werf bouwde deze J/24’s lichter dan de klasseregels voorschrijven. Losse loodballast compenseert dit bij de officiële weging voor de grote kampioenschappen. Maar gewichtsbesparing heeft gevolgen. Philip adviseerde om goed uit te kijken naar de zwakke plekken. Zoals inwatering bij het dekbeslag, bij de puttingen en van de schotten.


Regen of buiswater, dat langs de doorgestoken mast of andere gaatjes insijpelt, veroorzaakt op termijn verrotting. Het dek heeft immers een balsahoutkern en de schotten zijn van niet watervast hechthout.
Kortom: water eruit, zwakke delen weghalen, epoxy en polyester erin.

Vochtvreters en verwarming schieten die winter in actie. De zeilschoolmonitoren halen er alle beslag af en slopen de totaal verrotte teakhouten voetrails op de ‘J’. Zowel aan het schot net achter de mastvoet maar nog meer onder de kuip vinden ze doorgerotte plekken in het hechthout.

Intussen knappen ze ook de ‘Jack’ op en voor ze er erg in hebben start het seizoen 2024 weer.

J/24 herstelervaring

Bert De Bock restaureerde die winter zijn J/24 ‘Junior’ met veel zorg, gedreven door de competitiegeest die in de familie rondgaat en een sterke technische kennis, rechtstreeks verbonden aan twee rechterhanden. Overigens: de ‘Bockjes’ wonnen met die Junior voorbije seizoen drie van de zeven challenge manches.

Samen met duivel-doet-al Paul Saeys ging Bert in de zomer aan de slag in een bloedhete, maar poederdroge loods. Ze haalden de rotte delen uit de schotten en vulden ze met hechthout dat eerst geïmpregneerd werd met V-Sure epoxy. Vervolgens werden de stukken in de schotten langs beide zijden met polyesterhars en glasvezel gehecht en verstevigd.

Door de voetrails te slopen werd ook duidelijk dat de romp/dek verbinding zijn beste tijd gehad heeft. Vandaar ook het lekken. Paul en Bert slepen de bestaande popnagelgaten uit, ontvetten ze en “rivetteerden” alle 110 opnieuw met een fikse dot silicone ertussen. De stijfheid van de romp zou beter dan ooit moeten zijn.

Intussen worden nieuwe naar maat gefreesde en gezaagde voetrails geleverd uit een harde houtsoort die het steeds minder verkrijgbare kwaliteitsteak vervangt. Om het zwakke voordek te ondersteunen staat er nog het inlamineren van enkele wrangen en dekbalken op het programma van deze winter. Dan komt het beslag er opnieuw op, deze keer wél met ondersteunende o-ringen of plaatjes onderdeks, en dan is de J(ane) klaar voor nieuwe avonturen.
Volgens Paul en Bert zal staat van de de Royal J beter dan ooit zijn.

Zowel de Royal Jack als de Royal J(ane) worden in 2025 ingezet voor oefentochten op de Schelde en in Zeeland en voor wedstrijden, te beginnen met de Antwerp Challenges.

V-Sure hofleverancier

V-Sure is de geprefereerde partner voor alle herstellingen en aanpassingen aan de J/24’s. Het vertrouwde bedrijf biedt een uitgebreide gamma aan kunststoffen zoals polyester en epoxyharsen, lijmen, primers, harders en verdunners, maar ook glas- en andere versterkingsvezels, kit en plamuren. Alles is 100% gericht op gebruik in de pleziervaart, dus zoutwaterbestendig

Het Lierse bedrijf levert ook de daarbij horende gereedschappen, van mengbekers over borstels of rollers en aangepaste damp-, gas-en stofmaskers en veel meer.

V-Sure luistert goed naar de specifieke vragen en opmerkingen van wie aan zijn boot klust en reageert altijd met persoonlijk advies naar maat van de werker en de situatie aan de boot. Dat advies is van enorm belang als je tevredenheid wil halen uit je werk.


Bert De Bock (l.) en Paul Saeys (r.)- zeilers en klussers