Sebastian zou het doen en deed het ook: de Silverrudder uitzeilen
De Silverrudder race kan je samenvatten als: één zeiler op één boot rond één Deens eiland: Funen.
Géén rating, géén TCF, alleen startgroepen om de 450 boten veilig de ronde te kunnen laten maken. De winst? Het gedaan hebben. Sebastian Steinbarth van de Nandou (RYCB) haalde de finish met 242 anderen. Hij draagt het exclusieve t-shirt met trots.
Eenvoudig formaat
De “Silverrudder Challenge of the Sea” in Denemarken beweert de grootste solozeilrace ter wereld te zijn. Het is een evenement voor zeilers dat gelijkwaardig is aan dat van marathonlopen of de Ironman triatlon. Het gaat om zeemanschap en een persoonlijke uitdaging buiten de comfortzone.
De opzet is eenvoudig: één boot, één bemanning, die 134 mijl vanuit Svendborg rond Funen vaart, het op één na grootste eiland van Denemarken. Reden genoeg voor RYCB-clublid Sebastian Steinbarth om met zijn aan solozeilen aangepaste Saffier SE 27 de Nandou deel te nemen als eerste Belgische deelnemer.
Het parcours – rondje Funen
Het parcours heeft slechts twee merktekens: start en finish. De opdracht is om Funen te omzeilen via een combinatie van smalle zeestraten en open water. Het eerste deel is de lastige en ondiepe Svendborg Sund. Dit brengt de vloot in de Grote Belt tussen Seeland en Funen met de Storebaelt-brug, een van de grootste bruggen ter wereld. Aan de noordelijke punt van het eiland kan de westenwind sterk zijn en kunnen de zeeën oplopen. Hierna vaart de vloot naar het zuiden door de Kleine Belt, een relatief smalle kloof tussen Funen en Jutland, het enige stukje vasteland van Denemarken. Deze etappe wordt normaal gesproken ‘s nachts gevaren. Als extra uitdaging zijn er de kans op sterke stroming, de talloze ondieptes en de kleine eilandjes.
Van de 450 ingeschreven boten haalden er 242 de finish
In twee uur tijd waren er dit jaar 450 boten ingeschreven. Naarmate de weersvoorspellingen dreigender werden, gingen er 350 boten van start, van wie 242 de eindstreep haalden. Er zijn zeven klassen: vijf groepen kielboten, twee groepen multihulls. Binnen de groepen wordt geen handicap- of correctiefactor toegepast. De laatste finisher had bijna twee volle dagen nodig. De eerste daarentegen legde de 134 zeemijlen rond Fyn met af in minder dan 20 uur. Een multihull, je raadde het al.
De uitdaging ligt in jezelf
Sebastian, nog nagenietend van zijn recente indrukken, beschrijft hoe hij de wedstrijd beleefde: “De race was prachtig, maar ook echt veeleisend. De uitdaging lag in de veelvuldig veranderende weersomstandigheden. Het begon met veel wind. Het zetten van het grootzeil op de Nandou was al een uitdaging, want je hebt wat tijd ongestoord tegen de wind in nodig, en dat is niet zo gemakkelijk met al die boten in de smalle vaargeul voor Svendborg. Mijn start was goed geslaagd. Op dezelfde hoogte met de favorieten in de Small Keelboats klasse, de speciaal voor de Silverrudder gebouwde boten zoals de Dehler 30 One Design of de Aeolos P30.”
“We schoten met windstoten van meer dan 25 knopen uit de Svendborg Sund. Op het noordelijke puntje van Funen hadden we een prachtige avondsfeer. De hele nacht terug stevige wind van meer dan 20, soms 25 knopen. En achter Middelfart volgde in de ochtend een downwind sprint met hoge oplopende golven. Alles was veel: veel manoeuvres, sterke stroming en veel lastige situaties. Je had nauwelijks tijd om te eten, nauwelijks een moment om te ontspannen. Je komt uitgeput aan de finish, maar de gelukzaligheid is onbeschrijfelijk groot.”
Geduld x 100
De laatste mijlen voor de finish in de Svenborg Sund waren een echte uitdaging.
Ongeveer drie knopen tegenstroom en nauwelijks wind zorgden ervoor dat vrijwel elke zeiler een paar honderd meter voor de finish aan de rand van de stroom parkeerde en achteruit voer. In de middag was er onweer, maar er was geen wind.
Sebastian: “Op de Schelde vaar ik altijd met of tegen de stroming. Dat was de juiste voorbereiding. De Silverrudder is een unieke sprint met marathon allures rond Funen. Je bent alleen, er is wind, soms meer, je moet uit de buurt blijven van je concurrenten, en de kust is altijd bedreigend. Je hebt heel weinig tijd voor manoeuvres. Er zijn enkele deelnemers op de rotsen of op het strand beland. Je moet het midden vinden tussen risico, wat snelheid is, en voorzichtigheid om te finishen. Ik zal er zeker opnieuw meedoen. Een dikke merci aan mijn fantastische shore crew – Roel Ysewyn en Kristel Vyt van Winning Sails.”
Sebastian haalde op de Nandou de finish in 28u 44m 48s.