Niet alleen het weer is grillig
Lente!
Het zag er vorige week naar uit dat we dit jaar extra vroeg aan een veelbelovend vaarseizoen zouden mogen beginnen. Echter kent het weer in april zijn grillen en daar valt niet aan te ontkomen. Enige vergelijking met de kuren die wind en water op een schip kunnen hebben is niet ver weg…
Wereldhaven met of zonder jachten?
De afgelopen weken ging het weer grondig mis met de toegang naar de stadsdokken via de Kattendijksluis. Dat is dé voorbehouden sluis voor pleziervaartverkeer tussen Schelde en haven. Talloze pleziervaarders noemen haar de catastrofe sluis. Het ene euvel volgt na het andere. Vorige winter was ze wekenlang buiten dienst. In volle opstart van het vaarseizoen was het weer prijs. Door problemen aan de scharnieren van de deuren zou ze alweer voor lange tijd gestremd zijn. Je zou denken dat er dan een omweg gemaakt kan worden via bv. de Van Cauwelaertsluis. Maar Port of Antwerp laat geen jachten meer toe in de sluizen. En de Royerssluis is voor onbepaalde tijd onbruikbaar. Jachten werden dus gegijzeld, zeker zeiljachten met meer dan 9 meter masthoogte. Het nieuws ging als laaiend vuur rond.
Jachthaven Antwerpen Willemdok is er in 2000 gekomen als piloot voor de immense opwaardering van wat nu de trendy buurt Het Eilandje heet.
Drie jaar geleden droeg de Port of Antwerp het havengebied waarin het Willemdok ligt over aan Stad Antwerpen. Het beleid van de Stadshaven legt de klemtoon op recreatie. De jachthaven rekent voor 30 à 40% inkomsten van passanten om de exploitatie gezond te houden. BV Willemdok betaalt ook nog eens een hogere concessie sinds het gebied onder de Stadshaven valt.
Nadat de alarmbellen -tot in het Schoon verdiep- hard gingen rinkelen, stemde Port of Antwerp in met een tijdelijke, beperkte bediening voor jachten door de Boudewijn- of de Van Cauwelaertsluis, uitsluitend in de weekends. Iedereen beseft dat dit alles behalve een structurele oplossing is.
Zolang de Kattendijksluis niet naar behoren werkt blijven de donkere wolken zich opstapelen boven het Willemdok. De imagoschade van en wereldhavenstad die de pleziervaart nauwelijks toelaat straalt af op het toerisme, de horeca en kleinhandel van Het Eilandje en bij uitbreideng de stad en, last but not least, de jachthaven zelf.
In 2000 werd de jachthaven en de omgeving van het Willemdok vergeleken met St Catherines Dock in Londen. Hopelijk vergeten de beleidsmakers op de rechter Scheldeoever dit niet.
Uiteraard volgt Jachthaven Antwerpen Willemdok de situatie op de voet en doet ze er alles aan om de yachtingvriendelijkheid van stad en haven te vergroten.
Lente bis.
Waar de lente nieuw leven laat ontluiken wil ik ook even de vergelijking doortrekken naar de club waar er heel wat nieuwe zaken staan te gebeuren in de volgende maanden. In deze nieuwsbrief wordt er verder op ingegaan en toont ook aan dat we niet stilzitten.
De volledige make over van de bar, ontmoetingsruimen en sanitair aan het Galgenweel, de volledige heraanleg van de Veerdam in Wolphaartsdijk, de woensdagavond wedstrijden op de Schelde, de nieuwe praktijkcursussen van ASA, enz. Op de clubavonden kunnen we elkaar weer in levende lijve ontmoeten en ons sociale clubleven opnieuw live ervaren, nu eens niet via digitale weg en dat is toch heel veel waard.
Wedstrijden
Het RYCB Race & Rescue Team staat voor een volle agenda. De Zomerzucht en Sustainability Cup op het Galgenweel waren een groot succes met heel veel deelnemers die super enthousiast waren over de wedstrijden en de organisatie.
We stellen ook vast dat heel wat clubs het moeilijk hebben om de nodige mensen te vinden om wedstrijden te organiseren. RYCB R&RT springt geregeld in. Ook op het Galgenweel werkend e clubs meer en meer samen. Dat kan uit noodzaak zijn, maar het is een goede evolutie. Het is echter aan de Wind en Watersport Vlaanderen unisportfederatie, om het voortouw te nemen. De WWSV kan nieuwe wedstrijdleiders en juryleden opleiden en motiveren. RYCB R&RT wil hier graag aan meewerken, bv. door stageplaatsen aan te bieden.
Maar het rekruteren is een kwestie van de federatie. Intussen gaat RYCB verder met haar team uit te breiden, zie www.rycb.be/rycb-race-rescue-team
The Jibe in het RYCB Clubhuis
Tot slot meld ik graag dat onze nieuwe uitbater Keith Choi stilaan zijn draai begint te vinden. Hij tast de mogelijkheden af en vraagt wat tijd om zijn programma af te stemmen aan de wensen van de leden. De reacties die ik ondertussen ontving van leden die à la carte gingen eten waren lovend.
Zeer binnenkort komen we met een Special The Jibe @ RYCB-Clubhuis waar Keith en zijn team hun ideeën zullen toelichten. Aarzel vooral niet en reserveer uw tafeltje. Een mailtje naar clubhuis@rycb.be of een belletje naar +32 3 303 75 55