RYCB Clubavond – offshore zeilen: Rolex Fastnetrace als ultieme waypoint

Een van de meest gehoorde termen tijdens deze overigens geslaagde en zeer geanimeerde RYCB Clubavond was voorbereiding. Alles wat evident lijkt, is het doorgaans niet.

Anders dan een of andere per fiets te bestijgen col, is de Rolex Fastnetrace een offshore uitdaging waarin zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid voor schip en bemanning voorop staan. Tel daarbij dat de weercondities alles bepalen. De drie achtereenvolgende stormen in de voorgaande Fastnet lieten hun sporen na.

Een goede voorbereiding is half gewonnen. Of, om het naar de woorden van topzeilers te vertalen: om de Rolex Fastnetrace te winnen moet je eerst finishen. In competitietermen bestaat er weinig naast de top van het schavotje. In de termen van de overige 400-plus zeilers is deelnemen en aankomen net dàt  waarvoor ze het doen. Dirk Hellemans: “Je krijgt een groene hekstagvlag voor vertrek en je krijgt een mega Rolex Fastnet race vlag bij aankomst. Voor die vlagwissel doen we het dus.”

RYCB-Clubavond 28 maart 24

Ervaring delen

Sigrid Huyge maakte sinds 2018, samen met een groep dames het Sailing For Think Pink project tot een waar succes. Wat begon met eventjes zeilen voor het goede doel, heet nu de Benefleet en brengt meer dan 300 mensen op een vloot van 30 goodwill jachten.

Swanne Bonny

Daarnaast zien de dames met lede ogen dat hun gendergenotes heftig ondervertegenwoordigd zijnin de zeilsport. In de Fastnet: 12,7 % van alle bemanningen. Dat kan anders.

Het Swanne Bonny Fastnetproject

Twintig vrouwen (21 – 61 jr.) willen die race varen of het project ondersteunen. De Swan 46 MkII  wordt stap voor stap aangepast en uitgerust. Maar nu komen de vragen over regels, controles en kwalificaties. Over de organisatie aan boord en de taakverdeling. De routage, de meteo en – last but not least- budgetten.
Over naar de ervaingsdeskundigen.

Van gemotiveerd naar hecht team langs de whirlpool

Dirk Hellemans van de Pinta 42 overliep de sleutelfactoren van het plan dat hij met zijn bemanning vorig jaar doorliep en ondervond.


Voorbereiding: trainingen, infosessies en cursussen, maar ook deliveries en alles wat erbij komt kijken.
Dagindeling en ploegen van 2 x 4 personen, wachten van 5 uur overdag en 4 uur s’ nachts met een moment dat iedereen up and about is (diner).
Aanpassingen boot: handgrepen, oven, isolatie koelkast, hardware (om. Iridium Go) en metoden om slaapplaats en kleding droog te houden.
Zeilkeuze: het twijfelvoorzeil ging snel in flarden en de twijfelval schavielde idd door. Voorbereiding reven en gebruik stormzeilen, vlottere zeilwissels,…  
Eten en drinken: vooraf gemaakte warme maaltijden zijn zeer belangrijk. Voldoende en geregele eten en drinken, duidelijke afspraken ivm aanvullen en wat waar moet liggen.

Dirk toonde met talloze beelden nog aan hoe de Fastnet ’23 voor de Pinta 42 verliep, waar het tegenzat (man over boord, zeilen gescheurd, iets te voorzichtige koersopties, vermoeidheid, kou etc.). Maar hij rondde af met: Opstappen als gemotiveerd team – Afstappen als hecht team.

Wat kapot kan gaan, gaat ook kapot

Roel Ysewyn hield het kort: controleer alles, werkelijk alles op kwaliteit, functionaliteit en weerstand. Want: wat nog maar de schijn heeft van los te zitten of in de verre verte er te zwak uitziet, gaat onherroepelijk kapot. Bij de minste twijfel: vervangen of verstevigen. En verder: testen, proberen en terug testen.

De qualifiers zijn er niet voor niks.

People management

Jan Gabriel heeft zeven Fastnets onder de kiel. Ook voor hem is de race 50% volbracht nog voor het eerste waarschuwingssignaal over de Solent rolt.
Jan ziet de RORC, meer dan als een organisator, ook als professionele partner in het doorgedreven voorbereidingstraject. Zit je met gelijk welke vraag; de RORC helpt je altijd verder. Bovendien is lid worden van de RORC een goed idee: leden krijgen immers voorrang bij de inschrijving.

Bemanning is alles

Omdat crew zo belangrijk is, zijn de voorwaarden best van bij voorbaat duidelijk.

50% van bemanning (min. 2, incl Person in Charge (PIC)) moet 300 nm. samen offshore geraced hebben binnen 12 maand voorafgaand de Fastnetrace. Dien voorstel in bij RORC.

30% van bemanning (min. 2, incl. person in charge (PIC)) moet een geldig Offshore Personal Safety Training certificaat  (OPST) bezitten.

Minimaal één bemanningslid bezit een EHBO certificaat.

Daarnaast is de gouden regel bij Jan aan boord van de Ragazza: bouw een team op basis van gelijkheid en interactie, creeer ‘ownership’ met duidelijke taakafbakening en verantwoordelijkheden, betrek iedereen, ondermeer bij de navigatie.

TIP: Oostende Helgoland Oostende

RORC confirmed Qualifier for Fastnet

IRC + CR + Multihull – volledige bemanning of double handed

Oostende – Helgoland  270 nm.

  • 20 juli: zaterdag ochtend: start
  • 21 / 22  juli: (eta) zondagnacht- maandag ochtend: aankomst
  • 23 juli: dinsdag namiddag: prijsuitreiking met BBQ op Dühn, de van het Hauptinsel afgescheurde kalkstenen zandzoom.   

Helgoland – Oostende

  • 24 juli: woensdag ochtend: start
  • 26 juli: (eta) vrijdag voormiddag: aankomst
  • 27 juli: zaterdag – prijsuitreiking bij RNSYC

Volgende RYCB-Clubavond: woendag 24 april va. 18u00:
Thema: zo zien loodsen de pleziervaart op de Schelde vanaf de brug van een koopvaardijschip.