Oostende Helgoland Oostende, als het een mijltje meer mag zijn
DE TERUGKEER VAN DE ABSOLUTE KLASSIEKE WEDSTRIJD NAAR DE RODE ROTS IN DE DUITSE BOCHT
Deze vernieuwde versie van de klassieker Oostende Helgoland Oostende is naar maat van fervente zeezeilers gesneden. Er kunnen IRC en CR gemeten jachten deelnemen maar ook multihulls, alles in zowel bemande als double handed configuratie. In de IRC-double handed gaat de Gente Di Mare de RYCB-kleuren verdedigen.
Zowel in de heen- als in de terugwedstrijd kan separaat worden gescoord en prijzen worden uitgedeeld voor beide op zich staande wedstrijden.
Buiten hindernissen (wind farms, natuurgebieden en TSS’s) en een limiet (rode lijn in het kaartje) in het NW willen de organisatie de baan zo vrij mogelijk houden zodat goed navigeren loont.
Koers noord
Elk team kan de Oostende-Helgoland gebruiken als aanbrenger voor een vakantietrip naar de Baltische wateren. Het eiland ligt vlakbij de toegang tot het Kielerkanaal. Kruisen in de Oostzee is een droom die zo dichterbij komt, hoewel er daar ook diverse regatta’s op de kalender staan in die periode.
Enkele dagen na aankomst in Helgoland start dan weer vanuit het dichtbije Harlingen de Colin Archer Memorial Rally richting Bergen.
Opstapje voor meer
De heen of de terugwedstrijd kwalificeren jacht en bemanning voor de Rolex Fastnet race van 2023. De RORC bevestigde deze kwalificatie.
Jan Gabriel, wedstrijdzeiler en initiatiefnemer: “We mikken met deze eerste editie op een twintigtal boten. Dat maakt de wedstrijd leuk en houdt het gezellig. We houden de financiële inspanning zo laag mogelijk. De inschrijfkost is minimaal. Ook konden we in overleg met FOD-Mobiliteit de race uitrusting bij OSR CAT3 + liferaft + tracker + EPIRB (of PLB op 406 MHz) houden. De Fastnet schrijft de zwaardere CAT 2 voor.
De race wordt gevaren van 9 tot 15 juli ek.
Inschrijven kan vanaf nu.
Informatie, inschrijven en deelnemerslijst Oostende Helgoland Oostende
Twijfel je nog?
Roel Ysewyn, schipper van de Gente di Mare, ziet het potentieel van deze race voor een heel breed scala aan zeilers. “Het is mijn bedoeling om meer jachten de fantastische ervaring van offshore zeilen te laten beleven.” zegt hij.
“De Oostende Helgoland en terug is een ideale proef voor iets minder ervaren zeezeiler die zichzelf willen overtreffen. Vanaf 100 mijl non stop, inclusief een nacht, spreken we over offshore. Maar in dit geval is er om de 4, maximaal 6 uur zeilen een gedegen vluchthaven. Je kan hier met een minimale uitrusting, een minimale voorbereiding en een gerust hart aan deelnemen.
Heb je vragen zoals over zeilvoering, meteo, wachtlopen, voeding, en algemene organisatie om de 265 mijl op een plezierige manier uit te varen, dan kan altijd bij mij terecht. Ik deel met mijn bemanning onze ervaring graag. Dat is mijn manier om het zeezeilen, waar je als zeiler altijd van bijleert en je als mens zeker jezelf overtreft, te promoten.”
Er zijn veel boten, goeie boten. Er zijn veel zeilers, goede zeilers. Het is nu de kwestie om ze het water op te krijgen.
De keizer achterna
Na het verdwijnen van de Channel Race (Nieuwpoort – Cherbourg – Wight en terug) moet je al meer dan twintig jaar teruggaan om nog een lange-afstandszeilwedstrijd op de Belgische racing kalender terug te vinden. De Oostende Helgoland Oostende is de meest tot de verbeelding sprekende uithoudingsrace, aangezwengeld door straffe verhalen over de zeegang in de Duitse bocht en de körperkultur op het taksvrije eiland. De rode rots in zee, gebombardeerd tot ze splitste.
De vermoeidheid en ook de vreugde bij aankomst waren legio, om nog maar te zwijgen van de steeds zeer gastvrije BBQ in de haven van op het achterdek van de begeleidende sleepboot van de Belgische Marine. Dit laatste zullen we moeten missen. De race kreeg ook bijnamen als de “Transat van de armen” of misschien beter: “de democratische transat”.
De eerste versie van deze race ging tussen Dover en Helgoland in 1899 en had sterke geopolitieke motieven. De race volgde na de ruil tussen de Engelse en Duitse imperia van dit eiland tegen Zanzibar.
Tekst: Pit De Jonge | Foto’s: Pit De Jonge + Toerisme Helgoland + archief Roel Ysewyn | Schilderij Heligoland Race 1902 by David Brackman