Sarah betovert Op Stok III in de Tall Ships Races
Dr. Paul Van den Heuvel is een vertrouwde en fervente deelnemer aan de Tall Ships Races. Ook dit jaar leefde hij zich met drie vaste bemanning en drie trainees op de Op Stok III, een Hallberg Rassy 46, zich volledig uit.
Naast zijn persoonlijke fascinatie voor het zeilen op open zee, wil hij de kennis en de ervaringen doorgeven aan jongeren. De Britse Sarah betoverde met haar glimlach de bemanning van het RYCB jacht, maar ook van andere Tall Ships bemanningen.
Hoogtepunten van de Cruise in Company van Harlingen naar Antwerpen en race twee: Antwerpen-Aalborg.
De Tall Ships Races zijn veel meer dan een zeilrace met de grootste denkbare variatie aan zeilschepen en jachten. De klemtoon van Sail Training International (STI) ligt op jongeren tussen 15 en 25 jaar een onnavolgbaar avontuur te laten beleven, zowel op zee als in de stop-over havens met leeftijdsgenoten van over de hele wereld.
Paul van den Heuvel: “Harlingen excelleert met stads- en havenfeesten en een perfecte service van de liaisons.
Ieder schip heeft een persoon die erop oe ziet dat de deelnemende schepen en hun bemanningen niets te kort komen. De zonovergoten tocht naar Antwerpen, een Cruise in Company, dus zonder extra druk, verloopt rimpelloos. Onze trainees – monitoren in de kleinzeilerij- zijn zeer leergierig naar navigatietechnieken en het nachtzeilen, zodat ze snel veel verantwoordelijkheden toebedeeld krijgen.”
Paul geeft de trainees liefst zo snel mogelijk zoveel mogelijke responsabiliteit. Dat vergroot de betrokkenheid en maakt dat de jongeren snel met het zeezeilen vertrouwd worden. Hierdoor komen de trainees graag terug of ontwikkelen ze een sterke relatie met het zeemanschap, zowel als amateur zeiler als professional in de scheepvaart.
Antwerpen – Aalborg: een ruw begin en een grandioze apotheose
Vertrek uit Antwerpen op maandag 25 juli voor het langste traject van dit jaar: meer dan 650 nm in zeevogelvlucht. Alle meteogegevens zijn unaniem: de vloot kijkt aan tegen een depressie uit het westnoordwesten met pieken boven 6bft. De schepen vertrekken zonder de gebruikelijke ‘sail out parade’ uit Antwerpen. Vele schuilen in Vlissingen. De startzone, die aanvankelijk onder de Engelse Oostkust zou liggen, wordt verschoven tot noordelijker van De Helder.
De tweede dag na vertrek uit Antwerpen vaart de Op Stok III toch uit. Zeilkleding dichtgesnoerd, schuilen tegen regen en buiswater onder de pilothouse,… de 30 knopen wind doet zich gelden. Met de gevolgen van dien: zeeziekte. Zeker onder de trainees is de ravage groot. Twee ervan worden in Scheveningen aan wal gebracht.
De natuurlijke rijkdommen van de Noordzee
Op Stok III start op 28 juli op 54°10’ N, 003.40 E, het virtuele vertrekpunt dat op door de organisatie is opgegeven. Dat is zowat het midden van de Noordzee, een fractie noordelijker dan Grimsby in de UK en Bremerhaven in Duitsland. De wind blijft inmiddels voor lange perioden weg. De minste rimpel valt op. Kijk daar: walvissen. De verveling is meteen verdwenen.
Paul: “We observeren de elegante duiksprongen van Jan van Genten. Er vliegen flarden van zee alken voorbij, nieuwsgierige zeehonden komen met hun kopje boven water ons begroeten. ’s Nachts bewonderen we van feeërieke verlichting van gas- en olie boortorens van de Noordzee.”
Toen was ze nog alleen: Trainee Sarah
De 24-jarige studente uit Newcastle, UK, had aangegeven dat ze de TSR op een kleiner schip wou meevaren om sneller en intenser ervaring met zeezeilen op te doen. Ze had wel ervaring in open sportboten, maar dit was toch een heel nieuwe challenge. Zo monsterde ze in Antwerpen aan op de Op Stok III. In de helse dagen na het vertrek overleefde ze met de glimlach. Stuurman Jan Delaruelle: “Daar zat ze: op de rand van de kuip, haren in de wind volop te genieten, ondanks dreigende zeeziekte. De erg pientere vrouw gaf voortdurend blijk dat ze voor positivisme koos. ” Nadat de twee andere trainees in IJmuiden van boord waren gegaan wou ze als enige trainee toch aan boord blijven. Ze was zeer welkom bij de drie oude knarren die haar vertrouwen, gentleman als ze kunnen zijn, niet zouden schaden.
In return zette Sarah zich in om zoveel mogelijk te leren in een korte tijdspanne: opvolgen van veiligheid instructies, namen van scheepsonderdelen, de knopen zoals de paalsteek en de mastworp, zeil zetten, trimmen, reven, stabiele koers houden, kaart lezen en posities uitzetten, logboek aanvullen … enzovoort.
Licht in het donker
Paul Van den heuvel: “Zo introduceerden we haar in de lichtvoering op zee, maar onze theoretische benadering kreeg een flinke knauw van zodra de felverlichte kermissen van de boorplatformen boven de horizon uitkwamen. Haar kleinzeilerij ervaring kwam haar goed van pas, voor de crew er erg in had anticipeerde ze al op zeiltrim en maneuvers, na korte tijd liep ze zelfstandig haar wacht.”
“Vanzelfsprekend trok ze er alleen op uit in Aalborg. Ze raakte bevriend met de eerste stuurman van de prachtige Shabab Oman. We mochten mee op privébezoek op het recente volschip. Ze bracht ook crew mee van de Zr.Ms. Urania om de drankballast van de Op Stok III te verlichten. Altijd met een bescheiden of een uitbundige schaterlach.”
“Schoorvoetend vroeg ze in Aalborg om met ons terug te varen naar Antwerpen. Dit was voor ons het mooiste geschenk van de race: onze coaching – in vertrouwen- was geslaagd. Ze belde haar geplande vakantiejob af, zeilde mee naar Het Goese Sas en keerde na een emotioneel afscheid met een enorme nieuwe zeezeilervaring naar huis terug.”
Onder gennaker naar de 2de plaats
Naarmate de finish dichterbij komt, groeit ook de competitiesfeer aan boord. Er komt meer wind. Op Stok III wisselt geregeld van zeil, de gennaker is het uitgelezen wonderzeil. De organisatie laat de vloot op 2 augustus finishen op 57.45N, 010. 35 E. in het Kattegat. De sprinttechniek is zeker niet voor niets geweest: Op Stok III eindigt 2de in de D-Klasse. “We maken ons op voor de prijsuitreiking. Rutger Steenmeyer (RYCB), komt de crew achteraf feliciteren. Hij maakt voor deze gelegenheid met Esperanza, ook een Hallberg Rassy HR 46, een ommetje naar Aalborg.
Tot volgend jaar?
Ook Aalborg trekt alle registers open voor de Tall Ships Races festiviteiten: stads- en havenfeesten, een afsluitend vuurwerk voor de Sail Parade, waarmee de vloot over de zeven zeeën uitwaaiert.
Op Stok III keert zonder haasten terug naar haar zomerligplaats in het Sas van Goes, maar niet zonder een omwegje via het adembenemende Lymfjord …… in afwachting van het parcours van 2023