In de coulissen van het Tall Ships evenement: de rol van RYCB-Race & Rescue
RYCB Race & Rescue waar de eventorganisatie op moet kunnen rekenen
Evenementen zoals de Tall Ships Races trekken héél veel volk. Men verwachtte 500 000, de teller sloeg door naar 850 000 bezoekers. Mensen lopen dicht bij elkaar langs de aangemeerde schepen. Ze gaan van en aan boord. De sfeer is uitgelaten. Je mag er niet aan denken dat er iemand in het water valt. Niet in de oude stadshavendokken. Zeker niet in de Schelde met stroming.
Omwille van haar strakke organisatie, van de top-boten en hun uitrusting, maar ook het niveau van het team, werd RYCB-Race & Rescue aangetrokken als eventpartner om de calamiteiten ‘tussen wal en schip’ te voorkomen, of, als het echt fout gaat, te interveniëren. Het tegenstrijdige is: hoe minder werk ze hadden, hoe veiliger het event verliep. Iets over voorkomen beter dan genezen.
Geen wandeling over één nachtje ijs
April 2021 werden al de eerste contacten gelegd met Balthasar dat de aanbesteding voor de eventorganisatie binnen had gehaald. Er kwam een verbeterd draaiboek, ResQprotec gaf cursussen oppervlakteredding er werd onderhandeld tussen alle betrokken partijen. In december ‘21 schoot het licht voor de samenwerking op groen. Daarmee startten de overlegrondes met ondermeer Securitas.
De grootscheepse oefening met de brandweer en ziekenwagendienst ACA beantwoordde de vragen of we onder de bruggen met onze RIB’s konden, wat de interventiesnelheid was en of de evacuatiepunten bereikbaar waren. Door de antennes neer te klappen, passeren de RIBS onder de bruggen. Tim Mannaerts: “Zoals elke keuring of audit: als ze beginnen muggenziften weet je dat het goed was. Dat leidde tot een rist aan aanpassingen. Beter voorzien dan… “
“Tijdens de Antwerp Wednesday Challenge bekeken we samen met To B-Seen en ACA de evacuatiepunten op de Schelde. Ook daar werden zaken aangepast om steeds een vrije en goed bereikbare plaats te bekomen. “
Actie
Op donderdag 21 juli varen de ribs Royal One, Royal Two, Harry, Viking en Liberty over naar Jachthaven Antwerpen Willemdok, waar de Volkswagen Crafter van Auto Natie Group staat. Bij de briefing wordt benadrukt dat iedereen elkaar goed leert kennen door o.m. voor de start naar elkaars ervaring te peilen.
Tim Mannaerts: “Sommige teams namen dit heel serieus en achteraf hoorde ik dat er sommigen op stroom hebben leren manoeuvreren, ze oefenden met de wervelplank of met het Dacon reddingframe en zelfs de afzetpunten werden grondig getest.”
Davy en Tim werkten van de negende verdieping van het Havenhuis, ingericht als CP-EVENT en productie. Zij fungeerden als liason tussen het RYCB-R&R team en de andere hulpdiensten. Intussen noteerden ze alle acties in het logboek, regelden ze de praktische beslommeringen van de vrijwilligers en zo meer.
Eerste rang
Redding te water is beperkt tot rondvaren en altijd een oog houden op water op het water- en wat er op de wal gebeurt. Van de wervelende crewparade pikken we maar een glimp maar het vuurwerk was zeker voor iedereen een hoogtepunt.
Nick Hubers, R&R vrijwilliger: “Het werk heeft niet veel meer om het lijf dan rondes varen tussen het Bonapartedok, Willemdok, onder de Londenbrug door naar het Kattendijkdok tot het Havenhuis en weer terug. Het varen is niet ‘spannend’, maar we hebben een geprivilegieerd uitzicht. Hoe prachtig liggen alle schepen aan de kade, gepavoiseerd, de crew strak in uniform en klaar om de vele bezoekers te ontvangen. Belgisch trots, Neerlands trots, British, Polen, Denen, Noren, Oostenrijk, Duitsers en zelfs schepen uit Oman en India! De crew van de Shabab Oman II gaf daarbij nog een aubade weg aan de T/S Rupel in het Willemdok. Van ver hoorde we de doedelzak, trommels en het gezang al aankomen. Gepaard met schalen (lokale)lekkernijen kwamen zij zomaar cadeau doen aan de bemanning van de T/S Rupel. Een mooi feest om mee te maken.”
Tall Ships vertrek
Op maandag was de wind toegenomen. In de van Cauwelaertsluis lagen enkele schepen zonder boegschroef aan lagerwal. De LOA vertrok met brute kracht en voldoende fenders. Harry hielp met forse PK’s de Zenobe Gramme weg te komen.
Andere schepen werden tegen de wand gedrukt. Liberty bracht lijnen naar de overkant van de sluis. Bij het andere schip bracht Liberty lijnen aan de andere kant van de sluis zodat dit veilig kon vertrekken. En dan gauw naar LO om de deuren van de jachthaven nog te halen.
RYCB-Race & Rescue concreet
Het RYCB Race & Rescueteam zette van vrijdag tot en met maandag 24 vrijwilligers in, 3 Ribs en zaterdag met het vuurwerk 4. Er waren telkens drie personen aan boord: de schipper, een EHBO en een oppervlakteredder.
Netto was het team 573 uren actief, exclusief voor- en nazorg.