RYCB Race & Rescue: de betere uitrusting door sterk partnership
HET RYCB-RACE EN RESCUETEAM SPEELDE EEN CRUCIALE ROL IN DE ANTWERP RACE. HET WERD DE EERSTE OPERATIE MET NIEUWE BOTEN EN HUN GEOPTIMALISEERDE UITRUSTING.
Kanjer van een upgrade
Al meer dan dertig jaar speelt het Race & Rescueteam van de RYCB een centrale rol in het begeleiden en organiseren van wedstrijden op plassen, meren en open zee.
De groep vrijwilligers zet zich in voor het organiseren en begeleiden van allerhande manifestaties. Logistiek gaat het team met rasse schreven vooruit, ook om de evolutie qua lokalisatie, assistentie en communicatie op te volgen.
Royal One, Royal two: nieuwe Tornado RIBS
De Antwerp race werd de vuurdoop voor de twee nieuwe boten. De in Denemarken gebouwde Tornado 6.4 RIBS staan bekend voor hun hoge graad van afwerking, de inrichting volgens de wensen van de schipper en een optimale betrouwbaarheid in alle omstandigheden. Hun zeewaardigheid zit in de relatief hoog oplopende boegsectie, het brede achterschip plus natuurlijk de scherpe V-hull en de uitgesproken railprofielen onderwater. Dat betekent grote stabiliteit als hij stilligt, koersvastheid bij snelheid en minder buiswater op golven.
Op vraag van RYCB bouwde Bobat een tweede ‘transom’ voor de oorspronkelijke spiegel in. Niet alleen draagt dit bij tot een steviger structuur op de plaats waar de boot heftige klappen krijgt en torsiegevoelig is. In de tussenruimte kwam ook meer bergplaats die waterdicht afgesloten wordt.
Achterop staat een polsddikke RVS-rollbar. Ook het windscherm aan de stuurconsole is voorzien van een stevig verankerde RVS handgreep
Functionaliteit ten top
De stuurconsole en de zitjes, de zg jockey seats, werden als een geheel in de vloer gelamineerd. Daardoor zijn ze dus het stevigst van al verankert. Onder de seats en de console zit waterdicht afsluitbare bergruimte. Onder het dashboard zit ook de rvs benzinetank. De stuurman en de bemanning zitten zeevast op de zadels met een stevige steun in de rug.
Ook voorin kwam een extra grote waterdichte bak die bijdraagt aan de stijfheid van de romp en het drijfvermogen. Via een waterdicht afsluitbaar deksel kunnen spullen worden weggeborgen.
Bobat zorgde ervoor dat alle leidingen onderdeks lopen. Daardoor blijft het dek goed beloopbaar waardoor het risico op struikelen vermeden is.
De drijflichamen kregen extra dikke rubberen stootranden en verstevigde anti slip loop en zitvlakken bovenop.
Navigeren, communiceren en meten
Beide Royal RIBS kregen een top uitrusting mee: hydraulische besturing van de 150 pk Suzuki outboards, elektronische koppeling en gashendels, elektronische accusleutels maar ook Raymarine plotter met actieve AIS, dubbele ingebouwde Raymarine DSC-marifoons en een B&G-digitale windmeter.
Plus – uiteraard navigatieverlichting, een oranje zwaailicht, radarreflectoren, kompas en de volledige veiligheidsuitrusting.
Trailers nieuwe generatie
Riba bouwde de trailers voor de twee Royal RIBS naar maat. Omdat het totaalgewicht van boot en uitrusting binnen de perken blijft is er geopteerd door een enkele as versie. Dat is wellicht iets minder stabiel voor langere trajecten over de weg, maar het maneuvreert makkelijker bij de helling of op een parkeerplaats. De trailer ondersteunt de boot op meerdere plaatsen, wat ook de rijstabiliteit ten goede komt. Er zit een extra zoetwater spoelsysteem op de assen, de signalisatielichten zijn waterdicht.
Er staat een elektrische lier op om de boten gemakkelijk uit het water te halen met de dyneema kabel. Een interessante assistent, zeker nadat de bemanning energievretende dagen op het water hebben doorgebracht. Optioneel bekijkt het team nog of de accu die nu op de trailer is geplaatst niet beter in de gigantische koffer van de Volkswagen Amarok.
RYCB Race & Rescue materiaal naar maat gemaakt
Het opmerkelijke is dat er een intensieve samenwerking is ontstaan tussen het R&R team en de professionals van Bobat (verdeler van Suzuki motoren en Tornado RIBs en Raymarine apparatuur) Riba Trailers en Suzuki Marine Belgium.
De deskundigheid van alle betrokkenen heeft door intensief overleg, passen en meten geleid tot de optimalisatie en de trefzekere functionaliteit van de boten, hun motoren en uitrusting, de trailers en de wagens: de Volkswagen Amarok als onovertroffen krachtbron (190 kW sterke 6-cilinder turbodieselmotor en de breedste laadbak in zijn categorie die de boten in een vingerknip in en uit het water kan halen. En de Volkswagen Crafter: de bestelwagen voor het materiaal en een alternatief onderkomen van de R&R mensen.
Ga je er ook graag stevig tegen aan?
Zegt het je iets? Wedstrijdbegeleiding, rescue, assistentie op zee en vlak water, uitdagingen op plaatsen en in momenten waar je het uiterste van jezelf kan loslaten?
Dien hier je kandidatuur in om mee te werken in dit toffe, hechte team. e mail
Lees meer over het RYCB Race & Recue team