22ste Schelderegatta – 2de Scheldetour: wisselende winden – bestendig pleziervaartevent

Bij de eerste warme ochtend van het seizoen kwamen tweeënveertig jachten de sluis van Hansweert uit om te starten in de Schelderegatta of te vertrekken voor de Scheldetour.

Anders dan vorig jaar was de wind wel van de partij. In de loop van de dag zou blijken dat die nog steeds zijn grillen niet verleerd is boven dit kronkelige parcours. De acht toerschepen waren eerst weg, sommigen wachtten zelfs hun vertreksignaal niet af.  En toen kwamen de racers voor hun sprint naar Antwerpen. Na de race zou Karel Verhulst verklaren dat finishen voor de stad onvergetelijk blijft.

Vanuit wedstrijdperspectief gezien is een startlijn -iets stroomopwaarts de geul van Hansweert- niet ideaal. Maar kan het anders op de Schelde? Nee toch? Zowel de kruisers als de CR startgroepen 5/6 en 3/4 gaan vlot maar voorzichtig weg. De ene gemiste terugroep daargelaten.


Maar bij de CR 1/2 staan de zenuwen hoog gespannen. Het gedrum iets onder het startschip Argo Navis resulteert in een indringmanoeuvre, gevolgd door een aanvaring en -vanzelfsprekend- protest.

Wat is er met de wind gebeurd?

Ter hoogte van de Schaar van Valkenisse, die omwille van het onvoorspelbare diepteverloop niet in de baan is opgenomen, schieten de assistentieboten in actie. De vloot, die netjes het fietspad aan bakboord aanhoudt, steekt hier over. Best dus na de passerende vrachtschepen. Intussen doet de wind waarvoor die in de prille zomer bekend staat. Shiften. Wat aan de wind had moeten zijn, is halve wind. Excuus: ruimer, zelfs. of niet?

Bij het inlopen van de Schaar van de Noord valt de wind weg, nakomers zeilen hoog aan de wind, koplopers houden hun spi en vallen af, richting Europaterminal en de piloon op de Doelse strekdam. De bekende flessenhals. Passerend beroepsverkeer dwingt deelnemers naar de buitenkanten van het vaarwater.

Gelukkig begrepen de meesten dat dit bij het Scheldeconcept hoort. Aan boord van de jachten werd hard gewerkt om de beste plaatsen: zeilwissels volgden elkaar op, en de bemanning wisselde het lichaamsgewicht voortdurend van loef naar lij en terug en terug.

Eindsprint voor de eer. En de lol.

Al in het voorlaatste rak van de Schelde was het pleit voor de eerste positie beslecht. De Christopher Van den Hautte stuurde met zijn twaalfkoppige bemanning de Raquero naar de kop van de vloot om in een toptijd van 3:36:42 de line honours te pakken. Huldra II wist in CR 1/2, met de protestvlag in het achterstag en een gedeukte achterpreekstoel, de trofee handicapsgewijs in de wacht te slepen.

Ferox herhaalde zijn ‘tour de force’ van vorig jaar en won met brio in de CR 3/4. Na een lange strijd en haasje overs haalde de Rebel toch weer lekker de tweede plaats door heel, maar dan ook heel geconcentreerd te zeilen.

Met een behoorlijk lagere rating dan de twee J/24’s zou de rechte lijn naar een overwinning in de CR 5/6 voor Martin Ambrozi en zijn EUR sailing team gesneden koek moeten zijn. Dat was buiten de hardnekkigheid van het Jeronimo-team gerekend dat overigens ook aardig op weg is om de Antwerp Challenges in J/24 te winnen. Dirk Hellemans bouwde voldoende voorsprong op om de Dufour Sylphe van het EUR – sailing team achter zich te houden.

En staat de Kama, bemand door vader Didier en zoon Victor Anrys laatst in de klasserangschikking, dan nog kwam het duo met veel bravoure de felbegeerde Harry Van den Bergh trofee aan het podium halen, de prijs die naar het beste double handed team gaat.

Team Boombastic was in de sportbotenklasse ronduit ongenaakbaar. De Tom Tom mocht nog een robbertje met het Antwerp Challenge dream team Steinbarth / Ysewyn / Saeys op de Nandou die door haar iets gunstiger TCF toch nog tweede werd.

Afwezigen, hebben ze gelijk of net niet?

Hoewel in het voorlaatste moment er ook plaats was gemaakt voor multihulls in het wedstrijdformat kwam er eentje niet opdagen en gaf de tweede nog voor halfweg op. Op voorhand hadden deze snelheidsduivels al aangegeven dat ze onder zeven knopen wind niet veel konden doen. Volgende keer beter, de deur voor deze klasse staat open.

De Blekken Loods was opnieuw omgebouwd tot een gezellige korf waar een uitbundige barbecue werd geserveerd. Voor een keer geen klagen over de filevorming, langs alle kanten werd de race opnieuw beleefd, knabbelend aan groenten of brood. Om dan voor de verscheurende keuze te staan wat voor vlees er in de kuip.., pardon, op de grill lag. Overvloed is hier geen ijdel begrip.

Bedankt zeilers, proficiat toerders

Bij de start van de prijsuitreiking bedankte Carl Winters alle deelnemers en medewerkers uitvoering. Zonder hen geen race, dat is duidelijk.

Maurice Slap van Optiteam deed er nog een schep bovenop: dit is een geslaagd evenement, vond de sponsor. Als nu iedereen zijn of haar zeilersvrienden meetrekt naar de volgende editie, zei hij, dan groeit het deelnemersveld vanzelf. Applaus en gespitste oren bij de overige sponsoren op de eerste rij: Indumar verzekeringen en Maritieme Campus Antwerpen.

De winnaars in alle klassen gingen met de unieke Schelderegatta trofee naar huis, nadien werden tientallen prijzen onder de deelnemers verloot.

De volgende Schelderegatta / Scheldetour: zaterdag 14 juni 2025

Save the date, mates.






Schelderegatta – Scheldetour 24 – Aftermovie by Bart Meyvis

Zonder deze partners lukt het nooit

RYCB Race & Rescueteam || Geleenschappelijke nautisch Autoriteit (GNA) || VTS Scheldt || Rijkswaterstaat (NED) || Scheepvaartpolitie (SPN) || Nederlandse politie Infra