World Sailing feliciteert RYCB – Race & Rescue voor accuraat werk

Een fikse delegatie van het RYCB-Race & Rescueteam trok samen met rescuers van de KLYC en de WSKLuM  als één Belgisch team naar het Allianz World Championship in Den Haag van 10 tot 20 augustus.

Het vierjaarlijkse WK is het grootste zeilevent van de wereld, na de Olympische Spelen. “Ondanks dat we in een strak georganiseerd stramien moesten werken, wist het team toch bakens te verzetten.” Vertelt R&R trekker Tomi Neuman. Blijkt nu dat ze net sterk waren in die bakens op de juiste plaats te houden.

Duizend zeilers, kiters, foilers

Rondom de havens van Scheveningen rezen eind augustus dorpen uit het zand voor de Olympische klassen: ILCA 7 (Mannen), ILCA 6 (Vrouwen), 49’er (Mannen), 49’er/FX (Vrouwen), 470 (mixed crew), Nacra 17, iQFoil (Mannen/ vrouwen), Formula Kite (Mannen/ vrouwen). Allemaal samen goed voor 905 zeilers.  Tegelijk liepen de Wereldkampioenschappen voor het para-zeilen op de Braassemermeer in de hansa 303-, 2.4 Norlin klasse en de RS Venture.

Het team van Pier South

Het RYCB-Race & Rescuteam was allesbehalve alleen.
“Feitelijk gingen we er met twee RYCB-boten naartoe,” vertelt Tomi Neuman de trekker van het R&R team.  “De Royal One en de Harry gingen er te water, de KLYC bracht de Liberty mee en verder was er nog de Alo. Al van het WK Optimist in 2018 werken we nauw samen met de rescue van de KR + ZV De Maas uit Rotterdam. Opnieuw opereerden we hier als een team op de Pier South baan voor de IQ Foil.”

Een baan die iets buiten de routine van het team valt. Want het foilen leent de posities van de boeien – en dus het parcours- van het windsurf-racen: Slalom, Couse Racing en Marathon. Niet alleen liggen de banen anders, maar vooral de timing wijkt sterk af. Alles gaat razendsnel. De foilers finishen met een verschil van enkele seconden. Dat eist de hoogste concentratie van de timekeepers.

Kinderziekten kleinkrijgen

“We zouden voor het eerst werken met Smartmarks, “Vertelt Tomi.  “Dat zijn door 4G gestuurde autonoom varende boeien. De basis is een soort van catamaran, met daarbovenop een vlotter waarop een kegel merkteken kan gezet worden in de kleuren die nodig zijn voor de posities: geel, oranje, blauw, noem maar op. De Smartmarks zijn uitgerust met meerdere motoren en worden dus vanaf het tablet bestuurd zoals drones. Daardoor blijven ze nauwkeurig op positie. Door het lage zwaartepunt zijn dit zeer zeewaardige merktekens.”

“We slepen ze naar de plek waar ze ongeveer moeten liggen. Op basis van de coördinaten van de referentieboei sturen we ze met de tablet op de exacte positie. Dan neemt de GPS het over om de boei precies op haar plaats te houden.”

Bij de oefenwedstrijden bleek dat niet iedereen de Smartmark bediening goed in de vingers kreeg. Een tablet ondersteboven houden was al genoeg om een gespiegelde baan te zien groeien.  Dus twijfelde de WS-organisatie of ze wel zouden worden gebruikt. Maar het R&R team slaagde erin om ze correct te laten werken. Wat ook andere begeleiders op de andere banen ertoe aanzette om zich verder in de functies te verdiepen. De Smartmark boeien hebben hun dienst dus kunnen doen. Met brio.

Meedraaien op wereldniveau

Tomi Neuman: “Qua teambeleving was dit WK een wat buitengewone ervaring. We zijn zeer duidelijk onderdeel van een heel grote organisatie. Je doet wat je opgedragen wordt door een strikte hiërarchische wedstrijdleiding. We zijn anders heel wat meer autonomie gewoon. Was het de druk, of speelde er iets anders. Maar Ewa Jodlowska, de Poolse Course Representative die alles op onze baan coördineerde, bleef erg koel en gereserveerd. Er kon geen complimentje vanaf. Maar samen met de mensen van De Maas hebben we buiten de uren een heel gezellige tijd beleefd met de nodige hapjes en drankjes. Ewa is hierbij na de laatste race toch een beetje ontdooid.”

NTO Peter Van den Bossche feliciteerde het team achteraf: “IQ foil is echt niet de makkelijkste klasse om voor te werken. Ik geloof dat we met de felicitaties van World Sailing erin geslaagd zijn om onze professionaliteit hier te tonen.”.


Belgische zeilers en foilers

Sailing Energy / World Sailing

Isaura Maenhaut en Anouk Geurts in 49’r/FX – 4de plaats – genomineerd voor deelname aan de Olympische Spelen van Parijs

Emma Plasschaert in ILCA 6 – 6de plaats – genomineerd voor deelname aan de Olympische Spelen van Parijs

Eline Verstraelen in ILCA – 67ste plaats

William De Smedt in ILCA 7 – 15de plaats – behaalt basisvoorwaarde in de landenrangschikking voor de Olympische Spelen. 

Lucas Claeyssens en Mira Vanroose (37ste) + Arthur De Jonghe en Janne Ravelingien (47ste) in Nacra 17

Thomas Broucke – IQ-Foil – opgave

Daan Baute – Formula Kite – opgave

TxT PDJ / Foto’s RYCB Race & Rescueteam + World Sailing